سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهترین و بروز ترین مطالب موجود را در این وبلاگ بخوانید

نکاتی برای اولین دیدار آشنایی و قرار ملاقات

کلمات کلیدی :

شاید این مهم‌ترین قرار زندگی شما باشد، قراری که آینده زندگی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. شاید خواستگارتان قرار باشد که تا آخرعمر در کنار شما زندگی کند و تمام رؤیاها و آرزوهای شما را جامه عمل بپوشاند.

شاید این مهم‌ترین قرار زندگی شما باشد، قراری که آینده زندگی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. شاید خواستگارتان قرار باشد که تا آخرعمر در کنار شما زندگی کند و تمام رؤیاها و آرزوهای شما را جامه عمل بپوشاند. برای همین اولین قرار مهم‌ترین قرار است، برای آنکه بهترین تاثیرگذاری را در این قرار داشته باشید، نکات زیر را به خاطر بسپارید.

فردی که روبه‌روی شما نشسته است شاید باهوش‌تر از شما باشد و به احتمال زیاد از شما باتجربه‌تر است، پس هیچ‌گاه فکر نکنید که می‌توانید او را بازی دهید یا گمراه کنید. سعی کنید صادقانه رفتار کرده و اگر هم اشتباهی از شما سر زد به آن اعتراف کنید. دکتر ویتیمور می‌گوید: اگر در صحبت کردن خواستگارتان حواس شما پرت شده و کلام او را از دست دادید خیلی راحت به او بگویید که برای یک لحظه حواس‌تان پرت شده است.  اگر هم فکر می‌کنید حرفی که زده است نامناسب بوده یا او را رنجانده از وی معذرت‌خواهی کنید. معذرت خواستن شجاعت و انعطاف شما را می‌رساند و تاثیر خوبی روی ذهن طرف مقابل شما می‌گذارد.

......           ادامه مطلب...



توصیه های خواندنی قبل از خواستگاری

کلمات کلیدی :

طرح شما برای اولین جلسه خواستگاری چیست؟ می خواهیم از مرحله بسیار شیرین و هیجان انگیز اولین جلسه خواستگاری صحبت کنیم. خواستگاری رفتن در هر گوشه از کشور راه و رسم خودش را دارد. حتی در هر خانواده ای رسم و رسوم و آداب این کار متفاوت است اما معمولا استانداردهایی برای این کار در نظر گرفته می شود که در این مطلب با آن آشنا می شوید.

اول از آقا پسرها شروع می کنیم:

زمان خواستگاری از قبل تعیین شود
خانواده پسر باید قبل از حضور در خانه دختر، زمان و ساعت خواستگاری را با خانواده دختر هماهنگ کنند. تا خانواده دختر بتوانند شرایط خواستگاری و خانه را برای حضور خواستگاران مهیا کنند؛ ولی اگر بدون هماهنگی وارد خانه دختر شوند، شاید خانواده دختر و وضعیت خانه به طوری باشد که پذیرش مهمان‌ها کمی به تاخیر بیانجامد و باعث سوء تفاهم و حس بی‌احترامی به خانواده پسر دست بدهد که اصلا خوشایند نیست. زمان خواستگاری بعد از ظهر( 7-4 بعد از ظهر) و یا ساعات اولیه شب باشد؛ زیرا در این موقع از روز معمولا تمام عضو خانواده و افراد تاثیرگذار دختر و پسر در خانه حضور داشته و می‌توانند در خواستگاری شرکت کنند.

.......         ادامه مطلب...



رازهای خوشبختی از دید افراد مشهور

کلمات کلیدی :

خوشبختی چیزی است که همه دوست دارند داشته باشند. ممکن است فردی موفق باشید یا پول بسیاری داشته باشید، اما بدون خوشبختی بی‌معنا و مفهوم خواهد بود.
به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم کمی به معنای خوشبختی بپردازیم.

ابتدا با تعریف لغوی آن شروع می‌کنیم.
در لغت‌نامه دهخدا، خوشبختی، سعادت، نیک‌اختری و مقابل شقاوت یا بدبختی تعریف شده است. در لغت‌نامه مریام وبستر انگلیسی، خوشبختی به این دو معنی آمده است:
وضعیت سلامت و شادی
یک تجربه لذت‌بخش و راضی‌کننده

این تعریف نقطه شروع بسیار خوبی است که می‌توانیم استفاده‌های بیشتری از آن بکنیم. بهترین راه برای این کار این است که نظر اندیشمندان بزرگ تاریخ را بدانیم. به همین دلیل گفته‌های 10 نفر از بزرگترین فلاسفه و اندیشمندان تاریخ درمورد خوشبختی را برایتان گرد آورده‌ایم. هرکدام از این تعاریف معانی عمیقی دارند که برای جذب بهتر آنها وقت بگذارید.

......           ادامه مطلب...



ثواب گفتن ذکر سبحان الله

کلمات کلیدی :

یکی از زیباترین جلوه های ارتباط عاشقانه با خدا و اساسی ترین راه های سیر و سلوک ، ذکر است؛ یعنی مترنّم بودن زبان و قلب انسان به اسماء حُسنای الهی و شاداب نگه داشتن گل روح در زیرباران یاد حق.

ذکر خدا، از یاد بردن هستی محدود خویش در رهگذر یاد اسمای الهی است و تداوم و استمرار آن زنگار گناهان را از روی دل می زداید؛ زیرا غفلت و فراموشی حق تعالی ، ساحت دل را مکدّر می کند.ذکر خداوند آثار و ثمرات اعجاب آور و باشکوهی دارد.

یکی از بهترین اذکار ذکر تسبیح (سبحان الله) است که احادیث مختلفی وجود دارند که برای گفتن ذکر «سبحان الله» به تنهایی ثواب‌هایی قرار داده شده است:

1. پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) فرمود: «هر که صد مرتبه سُبحانَ‏ اللَّه‏ بگوید، بهتر است از راندن صد شتر [که با خود به حج برد تا آنها را از براى خدا قربانی کند]».[1]

2. مردی از امام علی(علیه السلام) پرسید، اى ابو الحسن! تفسیر «سُبْحانَ‏ اللَّهِ‏» چیست؟ آن حضرت فرمود: «بزرگ‌داشتن عزّت و شکوه خداوند، بزرگ و پاک دانستن او از هر آلایشى که مشرکین به ساحت مقدّسش نسبت دهند، لذا هر وقت بنده‏اى این کلمه را بگوید همه فرشتگان‏ براى او طلب رحمت نمایند».[2]

3. امام باقر(علیه السلام) فرمود: «هر کس در مسجد خیف در منا صد مرتبه سبحان‏ اللَّه‏ بگوید خداوند تعالى ثواب آزاد کردن یک بنده، در نامه عمل او بنویسد».[3]

4. امام باقر(علیه السلام) به نقل از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمود: «هر کس که سبحان‏ اللَّه‏ بگوید، خداوند درختى در بهشت برایش مى‏کارد».[4]

5. یونس بن یعقوب نقل مى‏کند که به امام صادق(علیه السلام) عرض کردم: آیا کسى که صد بار ذکر «سبحان اللَّه» را بگوید در زُمره کسانى است که، «ذکر و یاد خدا را بسیار کنند؟!»[5] فرمود: «بلى».[6]

......       ادامه مطلب...



روش های شناخت همسر قبل از ازدواج

کلمات کلیدی :

تحقیق سنتی پیش از ازدواج به شکل یک رسم درآمده. رسمی که دیگر نه درست انجام می‌شود نه روش جایگزین برای آن پیدا می‌شود. معمولا برادر یا پدر دختر با قرار قبلی به محل کار داماد سر می‌زنند و می‌پرسند او چطور آدمی است و طبیعی است که جوابی نمی‌شنود جز آنکه «خوب است.»

با تغییر شکل آشنایی دختر و پسر در جامعه امروز، شکل این تحقیقات هم باید عوض شود. تحقیقی که نه فقط خانواده دختر از پسر، بلکه خانواده پسر هم از دختر باید انجام دهند. سؤالات مقدماتی مثل سن و شغل و فرهنگ خانواده در جلسات اول آشنایی پرسیده می‌شود اما تحقیق اصلی که بعد از آن آغاز می‌شود، سرنوشت یک عمر زندگی را رقم می‌زند و باید جامع و کامل باشد و بیشترین شناخت را از همسر آینده به دست بدهد. هرچند که همیشه وجهه ناشناخته‌ای باقی می‌ماند که فقط با زندگی زیر یک سقف معلوم می‌شود. نظرات حسن عسگری‌فر، روانشناس و مشاور خانواده درباره درست تحقیق کردن به شما کمک خواهد کرد.

حرف‌های اول آشنایی موثق است!

همه در شروع ارتباط ناخودآگاه خود را طوری نشان می‌دهند که برای طرف مقابل جذاب‌تر به نظر برسند اما در عمل چیز دیگری هستند. شناخت افراد از هم در دوره آشنایی خیلی گنگ است چون معمولا روابط منقطع است. یعنی طرفین هفته‌ای یک یا دو بار همدیگر را می‌بینند و در این زمان کوتاه طبیعی است که فقط حرف‌های شیرین به هم می‌زنند اما در رابطه تنگاتنگ در زندگی زناشویی همه چیز فرق می‌کند. ما در زندگی از هم طلبکاریم و برای اینکه احساس آرامش و امنیت کنیم از یکدیگر سهم می‌خواهیم. اگر قرار باشد همسرمان ساعت 6 از سر کار برگردد ما وقت عصر او را برای خودمان می‌خواهیم اما حالا اگر او عصرها را برای دوستان یا خانواده خودش اختصاص دهد، بحران تازه شروع می‌شود.

دخالت خانواده چقدر موثر است؟

در دنیای امروز در بسیاری موارد دختر و پسر با هم از قبل آشنا شده‌اند و بعد خانواده را در جریان می‌گذارند. در آشنایی‌هایی که به شکل سنتی انجام نشده و خانواده حضور پررنگی در آن نداشته ‌است، معضلات خودشان را دیر نشان می‌دهند اما خانواده در این مرحله می‌تواند تحقیقات میدانی کند که البته باید بدانیم در آن خیلی از مسائل مثل بعضی بیماری‌های روحی- روانی، ناکامی‌ها و ویژگی‌هایی که در موقعیت‌های بحران‌زا خودش را نشان می‌دهد جزء مسائل پنهان خانواده‌ها باقی می‌ماند. برای مثال افرادی هستند که ما به آنها می‌گوییم انفعالی انفجاری. این افراد فشار را تحمل می‌کنند و در یک نقطه منفجر می‌شوند. اگر شما حس کنید طرف مقابل همیشه منفعل است و یکدفعه با رفتار انفجاری روبه‌رو شوید، به شدت دچار هراس و ترس می‌شوید.

......        ادامه مطلب...



روانشناسی خنده درمانی

کلمات کلیدی :

روانشناسی خنده چه می گوید ؟

شاید بارها این جمله را شنیده‌ایم که خنده بر هر درد بی درمان دواست و بارها این تجربه را حس کردیم که بعد از یک خنده طولانی تا ساعت‌ها و حتی تا روزها حال خوبی داشته‌ایم. در حقیقت، خنده، نوعی درمان است که ما را تشویق می‌کند از پدیده طبیعی فیزیولوژیکی خنده استفاده کنیم تا احساس‌های دردناک عصبانیت، ترس، کسالت و ... در ما کاهش یابند.

اما گاهی پیش می‌آید در موقعیتی قرار می‌گیریم که مجبوریم به اجبار لبخند بزنیم یا حتی بلند بخندیم و حتما برای برخی از ما پیش آمده است از فرط عصبانیت زیاد خنده‌مان گرفته که به آن خنده عصبی می‌گویند. انواع خندیدن داریم اما آیا وقتی به اصطلاح به زور و تصنعی می‌خندیم دیگران متوجه می‌شوند؟ آیا می‌توان با خنده دروغین دیگران را فریب داد و آیا خنده دروغین به همان اندازه بر روحیه انسان‌ها تاثیرگذار است؟ اینها سوالاتی است که ممکن است ذهن ما را مشغول کند،ما پاسخ این سوالات را گردآوری کردیم و با مشورت با پوریا پاکرو روانشناس و مشاور به این نتایج جالب رسیدیم و گپ و گفتی داشتیم با امید زندگانی بازیگر سینما و تلویزیون در مورد همین موضوع که خواندنش خالی از لطف نیست.

امید زندگانی بر عکس ظاهر آرام و متینش اتفاقا کاملا خوش خنده بود و در صحبت‌های خود در مورد سوژه این شماره ما که انواع خندیدن بود گفت: اتفاقا تز من در دانشگاه در مورد نقش حرکت در شخصیت‌ها بود که از نقاشی روی غارها شروع می‌شد و تا همین موضاعات خنده ادامه داشت و صحبت در مورد اینکه آیا شناخت و تحلیل یک شخصیت کافی است یا باید روانشناسی حرکت‌های آن شخص را هم دانست.

خندیدن اصلا غیر جدی بودن نیست
خندیدن اصلا غیر جدی بودن نیست، هر حرکتی که در زندگی جزیی از رفتار و زبان ارتباطی آدم‌ها باشد جدی است، یعنی اگر نتوانیم از یکی از این ابزار استفاده کنیم نمی‌توانیم ارتباط کاملی برقرار کنیم و نمی‌توانیم اصل مطلب را انتقال داد، متاسفانه زندگی‌های امروزی زندگی کاملا فردی شده است و در دنیای مجازی قرار گرفته ست، حتی در این دنیا برای خنده‌ها هم آیکون‌هایی تعریف شده است به شکل یک صورت گرد که نه بینی دارد نه گوش، نه چاق است نه لاغرو نه یک صورت کامل که فقط با تغییر یک خط به عنوان لب احساس‌ها را انتقال می‌دهد و حتی افراد جدی هم در مقابل شنیدن یک جک ممکن است همین آیکون را بفرستند و یک فرد خوش خنده و شوخ طبع هم همان آیکون را می‌فرستد. خندیدن تصویری از احساس است.

.....      ادامه مطلب...



مواد آرایشی مضر برای بدن

کلمات کلیدی :

بیشتر خانم‌ها از فرط خوشحالی هنگام خرید لوازم آرایشی جدید فقط به مارک آنها توجه می‌کنند و حتی نگاهی هم به فهرست مواد تشکیل‌دهنده آن نمی‌اندازند. این در حالی است که بعضی مواد به کار رفته در رژ لب، لاک ناخن و... می‌تواند به بدن شما آسیب برساند.

بیشتر خانم‌ها از فرط خوشحالی و ذوق‌زدگی هنگام خرید لوازم آرایشی جدید فقط به مارک آنها توجه می‌کنند و حتی نگاهی هم به فهرست مواد تشکیل‌دهنده آن نمی‌اندازند. این در حالی است که بعضی مواد به کار رفته در رژ لب، لاک ناخن، ریمل، کرم‌های صورت، ضدآفتاب‌ها، دئودورانت‌ها و... می‌تواند به بدن شما آسیب برساند و در طولانی مدت عوارض زیادی از جمله سرطان، اختلالات هورمونی و... ایجاد کند. پس برای خودتان ارزش قائل شوید و حتی اگر کار وقت‌گیری باشد قبل از خرید به محتویات تک‌تک لوازم آرایشی نگاه کنید و انواع سالم و بی‌خطر و از همه بهتر «ارگانیک» آنها را انتخاب کنید. در این مقاله با انواع مواد خطرناک آرایشی آشنا می‌شویم.

1. فتالات (Phthalates)

فتالات ماده‌ای است که باعث اختلالات هورمونی می‌شود. معمولا 2 نوع از این ماده در مواد آرایشی استفاده می‌شود: بنزیل فتالات (BBP) و دی بوتیل فتالات (DBP). فتالات و ترکیب‌های مختلف آن، اثری شبیه هورمون زنانه استروژن دارند. اگر زنان باردار در معرض این ماده قرار گیرند، فرزندشان با ناهنجاری‌های مادرزادی در اندام تناسلی ‌متولد می‌شود. علاوه‌ بر این تاثیر مخرب آن روی کبد، کلیه‌، ریه‌ و غدد جنسی ثابت شده است.

2. فرمالدئید (Formaldehyde)

فرمالدئید باعث التهاب و تحریک پوست شده و درصورت تماس مزمن باعث ضعف عمومی بدن می‌شود. تنفس این ماده موجب ایجاد سردرد، سوزش گلو، اختلال تنفس و بروز علائم آسم می‌شود. مصرف مقادیر زیاد و طولانی مدت آن باعث ایجاد آثار سمی و سرطان در بدن می‌شود و مقادیر اندک آن نیز باعث تحریک، سوزش چشم و ریزش اشک می‌شود. مسمومیت، افزایش اسید خون و کاهش شدید حرارت بدن نیز از عوارض جذب فرمالدئید از طریق دستگاه گوارش هستند.

3. پارابن (Paraben)

این ماده به‌طور وسیعی در مواد آرایشی استفاده می‌شود و نوعی نگهدارنده محسوب می‌شود که از رشد میکروب‌ها جلوگیری می‌کند. همیشه روی برچسب لوازم آرایشی به دنبال واژه paraben یا عبارت‌های propylparaben و ethylparaben باشید زیرا این مواد شیمیایی می‌توانند باعث اختلالات غددی و هورمونی شوند.

4. اکسی بنزون (Oxybenzone)

هنگام خرید رژلب یا لیپ استیک حتما برچسب آن را بخوانید تا مطمئن شوید در آن اکسی بنزون به کار نرفته باشد؛ به‌خصوص در مورد رژ لب‌های ضد‌آفتاب. این ماده می‌تواند باعث ایجاد حساسیت و اختلالات هورمونی شود و به سلول‌ها آسیب برساند.

5. سورفاکتانت (Surfactant)

سورفاکتانت از طریق پوست، تنفس و گوارش می‌تواند جذب بدن شود. این ماده علاوه بر خشکی، التهاب پوست و مخاط، درماتیت آلرژیک، حساسیت چشمی و چروک‌خوردگی سریع‌تر پوست، در صورت مصرف زیاد آثار سرطان‌زایی نیز خواهد داشت. سورفاکتانت در بیشتر مواد شوینده، کف‌کننده، شامپوها و صاف‌کننده‌های مو و لباس نیز استفاده می‌شود. جذب سیستمیک یا خورده شدن به اشتباه آن می‌تواند آثار داخلی متعددی داشته باشد.

6. رنگ‌ها

رنگ‌های شیمیایی مختلفی که در محصولات زیبایی و آرایشی به کار می‌روند درصورت رعایت‌نکردن استانداردهای خاص می‌توانند مشکل‌ساز باشند و باعث عوارض پوستی و داخلی شوند. به‌خصوص در مورد رژ لب که طی روز چندین بار استفاده می‌شود و احتمال دارد با خوردن هر نوع ماده غذایی مقداری از آن نیز مستقیما وارد بدن شود.

 

7. بوتیل هیدروکسی (Butylated Hydroxyanisole)

بوتیل هیدروکسی نوعی ماده نگهدارنده است. چندی پیش موسسه ملی سم‌شناسی ایالات‌متحده اعلام کرد این ماده می‌تواند منجر به سرطان شود اما متاسفانه هنوز در بسیاری از مواد آرایشی و بهداشتی مثل رژ لب و خط چشم به کار می‌رود. بوتیل هیدروکسی تولوئن نیز که یکی از مواد اصلی تشکیل‌دهنده لاک ناخن است و تماس طولانی مدت با آن، علائم جسمی و روانی متعددی ایجاد می‌کند.

8. فراگرنس (fragrance)

اگر پوست حساسی دارید سعی کنید از لوازم آرایشی حاوی مواد خوشبوکننده استفاده نکنید. محصولاتی تهیه کنید که روی برچسب آنها عبارت «fragrance free» چاپ شده باشد. گاهی‌اوقات این مواد همچنین عطر و ادکلن می‌توانند باعث سردرد، سرگیجه، آلرژی پوستی و تغییرات رنگ پوست شوند.




12 مورد از مضرات خطرناک فست فود

کلمات کلیدی :

ساندویچ فیله کبابی مرغ، سالم‌ترین غذای منوی فست فودهاست اما قبل از خوردن مطمئن شوید با کره کمی تفت داده نشده و بعد کبابی شده باشد.

فست‌فودها، خیلی سریع‌تر از آن‌چیزی که تصور می‌کردیم، به زندگی ما وارد شده‌اند و چه بخواهیم و چه نخواهیم، در زندگی روزمره‌مان نقش مهمی دارد. رازهای فست‌فودها را بخوانید تا با این پدیده مدرن امروزی، رفتاری متفاوت داشته باشید...

1 - در فست‌فود فروشی ها، همیشه غذاهای محبوب، زودتر پخته و در محلی نگهداری می‌شوند. قاعده و اصول این است که بعد از یک زمان مشخص، اگر مشتری پیدا نشد، این غذاها دور ریخته شود اما گاهی این اتفاق نمی‌افتد. پس بهترین زمان برای خوردن فست‌فودها و گرفتن غذا، برای ناهار بین ساعت 30/12 تا 30/13 ظهر و برای شام بین ساعت 30/8 تا 30/9 شب است.

2 - ساندویچ فیله کبابی مرغ، سالم‌ترین غذای منوی فست‌فودهاست اما قبل از خوردن مطمئن شوید با کره کمی تفت داده نشده و بعد کبابی شده باشد. برای رسیدن به این اطمینان، کافی است کمی از گوشت مرغ را جدا کنید و بچشید.

3 - وسایل آشپزخانه و سرو نوشیدنی در فست‌فودها با ماده‌های شوینده شیمیایی در آخر شب تمیز می‌شوند. اگر اولین مشتری فست‌فودها در صبح بعد باشید، قاعدتا آثار این مواد همچنان وجود دارد و ممکن است در غذای شما هم باشد.

4 - آیا فکر می‌کنید خط‌های گریل روی همبرگر شما واقعی است و اثر آتش است؟! اصلا هم این‌طور نیست، کار کارخانه تولید همبرگر است.

5 - اگر شما بخواهید، فست‌فودها موظفند غذای شما را همان لحظه آماده کنند و از باکس‌های غذا در سینی نگذارند. حالا برای اینکه مشکلی پیش نیاید و درگیر نشوید، به جای این درخواست، می‌توانید از آنها بخواهید مثلا سیب‌زمینی شما را بدون نمک بدهند یا ساندویچ را بدون سس.

6 - اگر درخواست تغییر ماده‌ای در غذای خود را دارید، از واژه «اضافه» استفاده نکنید چون به محض شنیدن این واژه‌، درخواست شما به هر شکلی که برداشت شود، اجرا می‌شود. دقیق توضیح دهید درخواستتان چیست.

7 - اهالی فست‌فود به شما می‌خندند، وقتی می‌گویید می‌خواهید غذایی رژیمی بخورید و سالاد ماکارونی یا سالاد مرغ با نان تست سرخ‌شده سفارش می‌دهید. مطمئن باشید خوردن یک ساندویچ فیله کبابی، کالری کمتری به بدن شما می‌رساند.

8 - همیشه این اتفاق نمی‌افتد، اما یک درصد هم احتمال دهید وقتی رفتار نامناسبی با کارگران و اهالی رستوران دارید، غذای شما، تمیز و پاکیزه سرمیزتان نیاید.

9 - برای اینکه بفهمید به رستورانی تمیز و پاکیزه آمده‌اید، ساده‌ترین راه نگاه کردن به یخ‌های داخل لیوان است. اگر یخ‌ها شفاف باشند و املاح نداشته باشند، مطئمن باشید غذایی پاکیزه می‌خورید.

10 - وقتی اسم فست‌فود را می‌شنوید، ناخودآگاه یاد عکس‌ همبرگرها و سوخاری‌های خوشمزه تبلیغات می‌افتید و حتی گاهی ممکن است به اعتبار عکسی که در تبلیغات رستوران‌ها می‌بینید، سری به آنجا بزنید. اما این اشتباه‌ترین راه برای انتخاب فست‌فودهاست، چون برای آن‌چیزی که در عکس می‌بینید، عکاس خوب، فیلترهای عکاسی و چند ساعت زمان، هزینه شده ولی برای غذای شما کمتر از 20 دقیقه.

11 - موقع سفارش دادن غذا تلفن همراهتان را در جیبتان بگذارید تا هم به اعصاب صندوقدار خسته از کار صدمه نزنید و هم سفارش دقیقی داشته باشید.

12 - گاهی غذاهایی که آماده شده و ممکن است زمان سرو آنها سررسیده باشد، رایگان یا با تخفیف سرو می‌شوند. البته این به شیفت مدیر بستگی دارد و ممکن است مدیری با این پیشنهادهای جذاب به مشتریان موافقت نکند.




راههای کنترل خشم و عصبانیت

کلمات کلیدی :

خشم، پیچیده ترین هیجان انسانی و واکنش طبیعی به ناکامی و بدرفتاری محسوب می شود. همه ما ممکن است با موقعیت هایی روبه رو شویم که ما را خشمگین کند. مشکل خشم این است که در عین حال که جزئی از زندگی است، می تواند در روابط ما اختلال ایجاد کند.

به همین دلیل است که خشم در افراد باعث تضاد می شود یعنی اولا یک واکنش طبیعی است ثانیا اگر تکرار شونده، شدید و بدون کنترل باشد موجب آسیب زدن به خود و دیگران می شود.اما آن چه در پاسخ به سوال شما باید گفت به 2بخش تقسیم می شود:

الف) شما چه کاری می توانید انجام دهید تا مشکل حل شود؟

ب) همسرتان چه کاری باید انجام دهد تا خشم خود را کنترل شده ابراز کند.

کارهایی که شما باید انجام دهید
1- قبل از هر چیز باید بدانید که پرخاشگری غالبا به مرور زمان و بالا رفتن سن کاهش پیدا می کند یعنی رفتارهای پرخاشگرانه فرد کم می شود.

2- در موقعیت هایی که همسرتان پرخاشگری می کند بهترین کار، آرام بودن شما و اطرافیان است چرا که هرگونه مجادله و حتی صحبت منطقی در موقعیتی که فرد به شدت هیجانی و غضب آلود است بی نتیجه خواهد بود. در واقع بهترین سخنوران و مشاوران هم هنگامی که طرف مقابل خشمگین است بحث منطقی و استدلال را کنار می گذارند.

3- زمینه های پرخاشگری را تا جایی که ممکن است کنترل و محدود کنید منظور این است که موضوعات و مسائلی را که باعث پرخاشگری همسرتان می شود تا حد امکان از بین ببرید، این کار سبب می شود همسرتان احساس کند او اخیرا توانسته بر خشم خود غلبه کند و قدرت کنترل پرخاشگری را به دست آورده است. این کار باعث امید و بهتر شدن روحیه او در ادامه روند کنترل پرخاشگری می شود.

4- در مواقعی که همسرتان پرخاشگری می کند با برخوردی سرد، احساس ناراحتی خود را در چهره و رفتارتان نشان دهید البته بسیار کوتاه و گذرا.

5- در مواقعی که خوب رفتار می کند به تقویت او بپردازید و او را متوجه این مسئله کنید که این توانایی را در کنترل پرخاشگری دارد و می تواند در همه جا از آن استفاده کند! همچنین او را به نوع متفاوت برداشت از رفتار دیگران که باعث خشمش می شود متوجه کنید( تفکر به شدت منفی و درشت نمایی که منجر به کنترل نشدن پرخاشگری کلامی او می شود)

آن چه همسرتان باید انجام دهد:
1- وقتی عصبانی می شود قبل از هر اقدامی بهتر است از یک تا 10 بشمارد، این امر باعث می شود در فاصله ای که پیام دیگران را دریافت می کند تا زمان واکنش (بددهنی یا پرخاشگری) فاصله کوتاهی ایجاد شود و تصمیم بهتری برای نشان دادن واکنش بگیرد.

2- نفس عمیق کشیدن و شل کردن عضلات نیز باعث آرام شدن و انتخاب رفتار بهتر می شود.

3- تغییر در نوع تفکراتی که در لحظه خشم به فرد وارد می شود البته این تمرین به زمان بیشتری نیاز دارد.

4- بازسازی ذهنی موضوعاتی که فرد را بیشتر عصبانی می کند. در تخیل و تصورات ذهنی آن موقعیت را برای خود مجسم کند و ببیند چگونه می تواند خشم خود را کنترل کند. برخی افراد که قادر به کنترل خود در لحظه نیستند با ایجاد تصور ذهنی موقعیت خشم برانگیز و تمرین واکنش بهتر، خواهند توانست رفتار خود را تغییر دهند.

5- استفاده از کتاب های مهارت کنترل خشم یا شرکت در کلاس های مهارت زندگی( کنترل خشم) هم موثر خواهد بود؛ در هر حال کمک گرفتن همسرتان از یک مشاور نیز پیشنهاد می شود.




داستان کوتاه

کلمات کلیدی :

یک مسلمان سالخورده، بر روی یک مزرعه در کوهستانهای “کنتاکی شرقی”(یکی از ایالت های آمریکا) همراه با نوه جوانش زندگی می کرد. پدربزرگ هر صبح زود بر روی میز آشپزخانه می نشست و قرآنش را می خواند.
نوه اش تمایل داشت عین پدربزرگش باشد و از هر راهی که می توانست سعی می کرد از پدربزرگش تقلید کند.

یک روز آن نوه پرسید: پدربزرگ، من تلاش می کنم که مثل شما قرآن بخوانم اما آن را نمی فهمم و آنچه را که من نمی فهمم، سریع فراموش می کنم و در نتیجه آن کتاب را می بندم.چه کار باید انجام بدهم که آن قرآن را خوب بخوانم؟
پدربزرگ به آرامی از گذاشتن زغال سنگ در کوره بخاری دست کشید و جواب داد:این سبد زغال سنگ را داخل رودخانه بگذار و برگشتنی برای من یک سبد آب بیاور!
آن پسر انجام داد آنچنانکه به او گفته شده بود، اما همه آب به بیرون نشت می کرد قبل از اینکه او دوباره به خانه بیاورد.

پدربزرگ خندید و گفت:تو مجبور هستی که اندکی، سریع تر زمان آینده را جابجا کنی.، و او را به عقب ، به طرف رودخانه فرستاد تا دوباره با آن سبد تقلا کند. این دفعه آن پسر سریع تر دوید، اما آن سبد خالی می شد قبل از اینکه او به خانه برگردد. پسر جوان به پدربزرگش گفت که حمل کردن آب با سبد یک کار غیر ممکن است، و به همین دلیل او رفت و به جای سبد یک سطل آورد.پیرمرد گفت:من سطل آب نمی خواهم، من یک سبد آب می خواهم. تو به اندازه کافی تلاش نکردی. و سپس پیرمرد از در خارج شد تا تلاش دوباره پسر را تماشا کند.
در این مرحله، پسر می دانست که این کار بی فایده است اما او می خواست به پدربزرگش نشان دهد که هر چقدر هم سریع بدود، با این حال آب به بیرون نشت می کرد قبل از اینکه او به خانه برگردد.پسر دوباره آن سبد را داخل رودخانه کرد و سخت دوید، اما زمانی که رسید نزد پدربزرگش، سبد دوباره خالی بود. پسر گفت:
دیدی پدربزرگ، این بی فایده است.
پیرمرد گفت: واقعا تو فکر می کنی که آن بی فایده است؟
نگاه کن به داخل سبد!
آن پسر به داخل سبد نگاه کرد و برای اولین بار متوجه شد که آن سبد تغییر کرده بود.آن سبد زغالی قدیمی کثیف، تغییر شکل یافته بود و اکنون داخل و بیرونش تمیز بود.
آن است رویدادی که تو زمانی که قرآن می خوانی. شاید تو درک نکنی و یا بخاطر نیاوری همه چیز را، اما درون و بیرون تو تغییر خواهد کرد.
آن، کار خداست در زندگی ما! یعنی هدایت!




   1   2   3   4   5   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز