سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهترین و بروز ترین مطالب موجود را در این وبلاگ بخوانید

خواص سوره های قرآن کریم

کلمات کلیدی :

سوره ی فاتحه: در زمان خاص اگر شخصی آن را بخواند خداوند او را به آرزوی مادی و معنوی می رساند از بسیاری بلایا و مصائب نجات می یابد. و اگر کسی موقع خواب 7 بار بخواند، غیرازمرگ همه چیزاومحافظت می شود.

سوره بقره : اگر کسی به خواندن این سوره ادامه دهد، از هر گونه سحر و جادو و نظر بد محافظت می شود.
سوره ی آل عمران . هر کسی این سوره را یک بار بخواند از وام ودین
بنده رهایی می یابد و خداوند از جایی که انتظار آن را ندارد، خرج حاصل می شود.
سوره ی نساء. اگر خوانده شود در تربیت بچه های تا ثیر دارد که با غیرت تربیت می شوند. زندگی خوشبخت نصیبشان می شود. خداوند آنان را موفق می کند
سوره ی مائده. هر کسی این سوره را 40 بار بخواند خداوند متعال مال و ثروت فراوان نصیب او می کند.
سوره ی انعام . اگر این سوره را 41 بار بخواند کارهایش رو به راه می شود. خداوند او را از شر دشمن حفظ می کند.
سوره ی اعراف. هر کس این سوره را مدام بخواند از عذاب آخرت نجات می یابد.
سوره ی انفال. اگر یک نفر زندانی این سوره را 7 بار بخواند خداوند او را، از هر گونه شری نجات می دهد.
سوره ی توبه. هر کس 17 بار این سوره را بخواند آرزوهایش را خداوند براورده می کند. از شر دزدان و افراد شرور نیز حفظ می شود.
سوره ی یونس. اگر هر کس این سوره را بخواند، خداوند غم و غصه را از او زائل می کند و محبت انسان ها را جلب می کند.
سوره ی رعد. هر کس این سوره ی جلیله را بخواند هم خودش و هم بچه هایش از شر اجنه ایمن می شوند و هر گونه حالت ترس از آنان زائل می شود.
سوره ی ابراهیم. هر کس این سوره را 7 بار بخواند از مضرات دشمن رها می شود و رضای پدر ومادر خود را بدست می آورد.
سوره ی هجر. هر کس 3 بار بخواند، خداوند معاملات او را با برکت می کند.
سوره ی نحل. هر کس 100 بار بخواند خداوند او را به مقصود خود می رساند.
سوره ی اسرا. هر کس 7 بار بخواند، خداوند او را از حسودان و اهل فتنه حفظ می کند. کودکان زبان باز می کنند و سبب سخن فصیح می شود.
سوره ی کهف. هر کس روز جمعه این سوره را یک بار بخواند، تا جمعه ی آینده از همه بلایا محافظت می شود. از فتنه آخرالزمان و شر دجال نیز خلاص می شود. پیوسته قرین صحت و عافیت می شود.

.........     ادامه مطلب...



دوشنبه 93/6/10

مواد نگهدارنده و خوراکی غیر مجاز در صنعت غذایی

کلمات کلیدی :علمیروان شناسی و خانواده



تا حالا شده روی بسته بندی مواد غذایی دقت کنید و ببینید از اسم مواد شیمیایی و یا اعداد و حروف انگلیسی استفاده شده است...!!!!

آیا میدانید این اعداد و حروف چیست؟؟؟

این اعداد و حروف نشانگر مواد شیمیایی و نگهدارنده و رنگ های مصنوعی و طبیعی است اما نکته قابل توجه این است که استفاده از برخی از این مواد در صنعت مواد غذایی ممنوع میباشد


این     مواد     به طور غیر قانونی استفاده شده اند 

E103 _E105 _E111 _E121 _E125 _E126 _E130 _E152 _E181


این     مواد     است     برای سلامت     مضر نیست 

E100_E101_E132__ E140_E160_ E161 _ E163 _ E170 _ E174 _ E175 _ E200_E201_E202 _E203 _E236_E237 _E238 _E260 _E261 _E262 _E263 _E270 _E280 _E281 _E282 E300 _E301 _E302 _E303 _E304 _E305 _E306 _E307 _E308 _E309 _E322 _325 _E326 _E327 _E331 _E332 _E333 _E334 _E335 _E336 _E337 _E400 _E401 _E402 _E403 _E404 _E406 _E408 _E410 _E411 _E413 _E414 _E420 _E421 _E422 _E471 _E472 _E473 _E474 _E475


بسیار     برای سلامتی خطرناک است 

E102_ E110_E120 _E123 _E124 _E127


این مواد     باعث سرطان میشوند 

E102 _E110 _E120 _E123 _E124 _E127 _E131 _E142 _E210 _E211 _E212 _E213 _E214 _E215 _E217 _E220 _ E239 _E251 _E311 _E330


این مواد     باعث درد شدید     معده 

E221 _E223 _E224 _E226

......    ادامه مطلب...



دوشنبه 93/6/10

رنگهای طبیعی و مصنوعی مورد استفاده در صنعت غذا (قسمت دوم)

کلمات کلیدی :


رنگهای سنتتیک یا مصنوعی

رنگهای سنتزی ترکیبات شیمیایی هستند که در طبیعت وجود نداشته و با استفاده از روش های شیمیایی ساخته و سنتز می شوند. ساختمان شیمیایی آنها پیچیده و گسترده بوده و به موازات آن نامهای شیمیایی آنها بسیار طویل و طولانی خواهدبود. به همین علت ازحروف FDCبرای نامگذاری آنها استفاده می شود.
F  مخففFood(غذا) ، D مخففDrug (دارو) وC مخفف Cosmetic(آرایشی وبهداشتی) می باشند.
بنابراین یک رنگ سنتتیک در صورت داشتن کد FDC بدین مفهوم خواهد بود که استفاده ازآن در غذا-دارو و مواد آرایشی وبهداشتی مجاز می باشد. رنگهای FDC به دو دسته ی کلی تقسیم می شوند:
- FDC DYE: این رنگها درمحصولاتی مورد استفاده قرار می گیرند که قسمت اعظم آن را فاز آبی تشکیل می دهد.
- FDC LAKE: این رنگها در محصولاتی مورد استفاده قرار می گیرند که قسمت اعظم آن را فاز روغنی یا چربی تشکیل می دهد.
مواد رنگ کننده مصنوعی موادی هستند که در نتیجه سنتز مواد آلی به دست می آیند. دامنه کاربرد آنها نامحدود بوده به طوری که علاوه بر صنعت رنگرزی در صنایع داروسازی، میکروبشناسی، عکاسی و صنایع غذایی و غیره ... به کار می رود .اکثر این رنگها از نظر مصرف در غذای انسان قابل قبول نبوده و سرطان زا می باشند. علاوه براین براساس تحقیقات به عمل آمده ومقاله منتشر شده در مجله lancet در سال 2007،مصرف مواد غذایی حاوی این رنگها درکودکان بالای سه سال باعث بیش فعالی وناراحتی های گوارشی و پوستی گزارش شده است. درصنایع غذایی نیز این رنگها درتولید نوشابه ها، پنیر، محصولات کنسروی، سس ها، ژله ومربا، ترشی ها و...بکارمی روندو مشکلاتی مانند کم شدن رنگ ،ته نشینی، رسوب ومهاجرت در ماده غذایی را سبب می شوند. امروزه اجازه استفاده بعضی ازرنگهای مصنوعی مثل تارتارازین(E102)،کوئینولین یلو(E104)،سان ست یلو(E110)،کارموئیزین (E122)،پانچوآ 4R(E124)و آلورارد(E129) دربرخی ازکشورها داده نمی شودو مصرف تعداد محدودی از رنگهای مصنوعی در اغذیه مجاز می باشند. همچنین مصرف بعضی از رنگهای مصنوعی بدلیل ایجاد بیماری مطلقا ممنوع اعلام شده است. مطالعه ای که سال 2007 درهند با آنالیز روی 1199 نمونه غذایی از نظر وجودرنگ صورت گرفت، نشان داد که 69درصد نمونه ها دارای رنگ با مجوز و31درصد از نمونه ها دارای رنگ بدون مجوز مصرف بودند و بیشترین استفاده ازرنگهای مصنوعی بدون مجوز درمناطق روستایی از هند بود. امروزه درصنعت از رنگهای مصنوعی زیراستفاده می کنند:
- رنگهای قرمز: کارموازین(carmosin)، ارتیروزین (erythrosine)، آمارانت (amaranth)، پانسوآpanceau) 4R (، اسکارلت scarlet )GN ).
- رنگهای نارنجی: نارنجی Orange G، نارنجی OrangeRN ، زرد غروب آفتاب Sunset yellow FEB
- رنگهای زرد: تارترازین Tartrazine ،زرد Yellow G
- رنگهای سبز و آبی و بنفش: سبزS Green، آبی ایندیگوکارمین IndigoCarmine، بنفش Violet BNP
- رنگهای قهوه ای و سیاه: قهوه ای شکلاتی Chochlatebrown FB ، قهوه ای شکلاتی Chochlat Brown HT ، سیاه Black PN
دراین راستا شرکتهای تولید کننده رنگهای طبیعی مثل شرکت دانمارکی کریستین هانسن" CHR HANSEN "برای حذف رنگهای مصنوعی اقدام به تولیدرنگ های طبیعی نمودند که همان کیفیت رنگدهی رنگهای مصنوعی را دارد، به عنوان نمونه جدول زیر، یکسان بودن نوع رنگ دهی با استفاده ازدوزمعینی ازرنگهای مصنوعی و طبیعی دربستنی را نشان می دهد.

....     ادامه مطلب...



دوشنبه 93/6/10

رنگهای طبیعی و مصنوعی مورد استفاده در صنعت غذا (قسمت اول)

کلمات کلیدی :


کسانی که به سلامت و تغذیه سالم خانواده خود اهمیت می دهند ،با خواندن برچسب روی بسته بندی مواد غذایی ، از کیفیت و ارزش غذایی آن آگاه می شوند . روی برچسب کنسروها ، کمپوتها و سایر فراورده های غذایی بسته بندی شده موجود در فروشگاهها ، گاه ترکیبات ناآشنایی دیده می شود که به مواد شیمبایی و دارویی شباهت دارند و مصرف کننده آنها را به عنوان مواد خوراکی نمی شناسند . این ترکیبات فقط برای شیمی دانان آشنا و معنی دار هستند . در این بخش قصد داریم شما را با بعضی از این ترکیبات که نام آنها را معمولا روی قوطی ها و بسته های مواد غذایی می بینید آشنا سازیم . تمام مواد غذایی از ترکیباتی مانند پروتئین ، کربو هیدرات ، چربی ، ویتامین و املاح تشکیل شده اند که هرکدام برای خود فرمول شیمیایی ویژه أی دارند . مواد غذایی علاوه بر این ترکیبات طبیعی ، گاه ترکیبات سنتزی یا مصنوعی دارند که در طول تبدیل یا بسته بندی به آن اضافه شده اند به این مواد افزودنیهای غذایی می گویند .

افزودنیها به دو گروه تقسیم می شوند :

شکر و نمک و ادویه از افزودنیهای طبیعی به شمار می آیند در حالیکه رنگ ها و اسانس های غذایی اغلب مصنوعی اند و برای بالا بردن جاذبه و جلب مشتری به محصول اضافه می شوند . آنچه امروزه مواد غذایی را تازه و سالم نگه می دارد وجود و نقش این ترکیبات است که تعدادشان به هزارها می رسد . بدون این ترکیبات ، مرغوبیت و قابلیت مصرف محصول به سرعت از بین می رود . افزودنیهای غذایی برحسب نقشی که دارند به گروههای مختلفی طبقه بندی می شوند که مهمترین آنها عبارتند از اسانسهای غذایی ، رنگهای غذایی ، مواد محافظ یا نگهدارنده ، قوام دهنده ، ریز مغذی و تشدیدکننده طعم .

1.اسانسهای غذایی:

از نظر تعداد و تنوع ، بزرگترین گروه افزودنیها را تشکیل می دهند . تعداد اسانسها غذایی در حال حاضر به بیش از دوهزار نوع می رسد و در هر ماده غذایی بسته بندی شده حداقل یک نوع از این اسانسها وجود دارد . حدود یک چهارم اسانس ها طبیعی اند مثل دارچین ، میخک و وانیل که یک ماده معطر طبیعی است .

2.رنگها:


رنگ یکی از مشخصات اغذیه است که به وسیله احساس بینایی درک شده و از نظر پذیرش مصرف کننده بسیار مهم است. رنگ ماده غذایی به موازات شکل، اندازه، طعم و مزه از خصوصیات حسی آن محسوب می شود و به عنوان یک راهنمای چشمی کیفیت، عمل می کند. تقریبا تمام غذاها ازهنگامی که به صورت خام بوده تا زمانی که به صورت غذای کامل تبدیل شوند با یک رنگ قابل قبول برای مصرف کننده شناخته می شوند. رنگ و طعم اغذیه در بسیاری موارد به هم مربوط می باشند. از نظر صنایع غذایی، استفاده از رنگها برای ایجاد فرآورده های جدید و یا بهبود کالا امری ضروری است و به همین دلیل مصرف رنگ در مواد غذایی روز به روز افزایش می یابد. افزودن رنگ به اغذیه گاهی بلامانع و در برخی موارد مردود می باشد. در مواردی از رنگ برای خوش منظر نمودن و یا یکنواختی و متحدالشکل کردن محصولات استفاده می شود که بلامانع است. گاهی هم برای مخفی کردن و پوشاندن و نامحسوس جلوه دادن عیوب و تقلبات فرآورده های غذایی به کار می رود که مجاز نمی باشد.

....    ادامه مطلب...



پنج شنبه 93/5/16

انواع تقلب در شیر و لبنیات

کلمات کلیدی :

تقلب در شیر

تقلب در شیر  نیز به شکل های مختلفی صورت می گیرد که مهم ترین آنها عبارتند از:

- مخلوط کردن شیر حیوانات مختلف:

شیر حیوانات مختلف در برخی از نقاط دنیا، دارای قیمت متفاوتی است. برای نمونه در مملکت ما شیر گوسفند مطلوب تر از شیر گاو است و به همین جهت متقلبین شیر گوسفند را با مقداری شیر بز یا گاو مخلوط می کنند و به فروش می رسانند.

- اضافه کردن آب به شیر:

چون با اضافه کردن آب، حالت و رنگ شیر تغییر چندانی نمی کند، لذا برخی از فروشندگان سودجو مقداری آب به شیر اضافه نموده و به بازار عرضه می کنند.

عده ای از متقلبین ابتدا مقداری از چربی شیر را می گیرند. در این صورت وزن مخصوص شیر افزایش می یابد. حال اگر مقداری آب افزوده شود، این دو تقلب با استفاده از وزن مخصوص شناخته نمی شود.

- اضافه کردن نشاسته به شیر:

برای این که شیر مخلوط شده با آب به سادگی تشخیص داده نشود، متقلبین مقداری نشاسته به شیر اضافه می کنند، به نحوی که غلظت آن در حد شیر طبیعی باشد.


.........               ادامه مطلب...


پنج شنبه 93/5/16

تقلب در فرآورده های گوشتی و غلات

کلمات کلیدی :

به دلیل اینکه مواد غذایی دارای کاربرد عمومی هستند و همواره مشتری زیادی دارند، گاهی افراد سودجو و متقلب به فکر استفاده از بازار پرفروش و پر رونق آن می افتند و برای کم کردن هزینه های تولید و به دست آوردن ثروت های باد آورده، به تقلب های عجیب و غریب دست می زنند و از این راه سلامت مردم را به خطر می اندازند.

تقلب در مواد غذایی به شکل های مختلفی صورت می گیرد کهمهم ترین آنها برابر قانون مواد خوردنی و آشامیدنی عبارتند از:

- عرضه یا فروش جنسی به جای جنسی دیگر

- مخلوط کردن مواد قلابی به مواد غذایی ، به قصد سوء استفاده

- عدم رعایت استاندارد یا فرمول ثبت شده در مواردی که تعیین فرمول و رعایت استاندارد الزامی است.

- فروش و عرضه ی جنس فاسد یا عرضه ی جنسی که تاریخ مصرف آن گذشته باشد.

- استفاده از رنگ ها و اسانس ها و سایر مواد افزودنی غیر مجاز

- کم و زیاد کردن ترکیبات یک ماده ی غذایی؛ مانند گرفتن چربی شیر و اضافه کردن آب به آن

با توجه به موارد پیش بینی شده ی تقلب در مواد غذایی، نمونه های عملی آن به شرح زیر است:

 

تقلب در فرآورده های غلات

1- تقلب در نان

.......      ادامه مطلب...



پنج شنبه 93/5/16

تقلب در ادویه ها

کلمات کلیدی :

تقلب در زعفران:

قیمت بالای زعفران  موجب شده که این ماده در معرض تقلب های زیادی قرار گیرد. زعفران از پرچم گل های گیاه آن تهیه می شود که معمولاً رنگ گرده های آن زرد، قرمز ارغوانی و قرمز نارنجی است که به سادگی از پرچم جدا می شود و این ویژگی کمتر در سایر گیاهان مشاهده می گردد.

برای تقلب در زعفران، عده ای از متقلبین، از پرچم گیاه گل رنگ و گیاهان مشابه استفاده می کنند و آن را با زعفران مخلوط می نمایند و عده ای دیگر از ریشک های اطراف ذرت استفاده کرده و آن را با رنگ های مصنوعی به رنگ زعفران در می آورند.

 

تقلب در فلفل:

برای تقلب در فلفل از موادی نظیر خاک اره ی نرم، نرم کرده ی پوست گردو و فندق، آرد نخودچی، نرم شده ی هسته ی خرما، تفاله ی زیتون و مواد مشابه به عنوان پایه استفاده کرده و برای ایجاد تندی و رنگ و مزه آن را با پودر فلفل فرنگی یا خردل سیاه مخلوط می کنند.

 

تقلب در خردل:

پودر خردل از نرم کردن دانه ی خردل سیاه یا سفید یا مخلوط این دو به دست می آید و گاهی آن را با آب غوره یا سرکه مخلوط کرده و خردل خمیری به دست می آورند. در مورد خردل متقلبین از نشاسته ی آرد غلات استفاده می کنند و برای ایجاد رنگ مورد نظر مقداری پودر زردچوبه به آن اضافه می نمایند.

.....           ادامه مطلب...



پنج شنبه 93/5/16

محتویات چندش آور برخی از خوراکی هایی که هر روز میخوریم!!!

کلمات کلیدی :

شرکت های تولید کننده غذاهای آماده و خوراکی های خوشمزه معمولا صحبت از ویتامین ها، طعم های جالب و متنوع، کالری کم و خواص مفید! خوراکی هایشان میکنند و بسیاری از ما از اصل قضیه غافلیم. بسیاری از همین خوراکی های خوشمزه دارای محتویات بسیار چندش آوری هستند که شاید به ذهن ما نیز خطور نمیکند که هر روزه چه چیزی میخوریم! باورتان میشود سوسک بال قرمز، یا موی انسان را تا به حال خورده باشید؟ بهتر است این مقاله را تا آخر بخوانید تا با برخی از این محتویات جالب خوراکی ها آشنا شوید.

 

 

 

رنگ قرمز خوراکی: سوسک های بال قرمز!

در مربا، بستنی، رب ها، ماست های طعم دار، کیک ها و بسیاری از خوراکی هایی که رنگ قرمز دارند، احتمالا عصاره سوسک های بال قرمز وجود دارند. ما انسان ها به طور متوسط در طول عمرمان در حدود نیم کیلو رنگ قرمز خوراکی میخوریم! یا به عبارت دیگر در حدود 70000 عدد سوسک بال قرمز! برای تولید رنگ قرمز خوراکی عصاره این سوسک ها گرفته میشود. در برخی شرکت ها این رخداد آشکار شد و حتی اعتراضات بسیاری را نیز برانگیخت!

 

 

 

 

طعم وانیل و تمشک، ترشحات مقعدی سگ آبی!

طعم وانیل و تمشک را میتوان از castoreum که نوعی ترشحات مقعدی سگ آبی برای تعیین قلمرواش است، استخراج نمود. هم اکنون نیز این ماده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده به عنوان یک افزونه غذایی مورد تایید واقع شده است! این ماده همچنین در برخی عطرها نیز استفاده میشود. به هر حال طعم وانیلی یکی از محبوب ترین طعم های بستنی است! دفعه بعدی مراقب باشید!

 

 

 ............                  ادامه مطلب...



داستان بهلول و شکستن سر استاد

کلمات کلیدی :

روزی بهلول در حالی که داشت از کوچه ای می گذشت شنید که استادی به شاگردانش می گوید :

من امام صادق (ع) را قبول دارم اما در سه مورد با او کاملا مخالفم !

یک اینکه می گوید :

خداوند دیده نمی شود

پس اگر دیده نمی شود وجود هم ندارد

دوم می گوید :

خدا شیطان را در آتش جهنم می سوزاند

در حالی که شیطان خود از جنس آتش است و آتش تاثیری در او ندارد

سوم هم می گوید :

انسان کارهایش را از روی اختیار انجام می دهد

در حالی که چنین نیست و از روی اجبار انجام می دهد

بهلول تا این سخنان را از استاد شنید فورا کلوخ بزرگی به دست گرفت و به طرف او پرتاب کرد

اتفاقا کلوخ به وسط پیشانی استاد خورد و آنرا شکافت !

استاد و شاگردان در پی او افتادند و او را به نزد خلیفه آوردند

خلیفه گفت : ماجرا چیست؟

استاد گفت : داشتم به  دانش آموزان درس می دادم که بهلول با کلوخ به سرم زد و آنرا شکست !

بهلول پرسید : آیا تو درد را می بینی؟

گفت : نه

بهلول گفت : پس دردی وجود ندارد

ثانیا مگر تو از جنس خاک نیستی و این کلوخ هم از جنس خاک پس در تو تاثیری ندارد

ثالثا : مگر نمی گویی انسانها از خود اختیار ندارند ؟

پس من مجبور بودم و سزاوار مجازات نیستم

استاد دلایل بهلول دیوانه را شنید و خجل شد و از جای برخاست و رفت !!!

منبع:namakstan.ir




جملات زیبا و آموزنده از بزرگان جهان

کلمات کلیدی :

مرو راهی که با ریگی بلغزی / مشو بیدی که با بادی بلرزی
تو را قدر و تو را قیمت گران است / مکن کاری که یک ارزن نیرزی . . .

 

◊◊◊◊◊◊◊ جملات زیبا و آموزنده ◊◊◊◊◊◊◊

 

گنهکارى گنه کرد و پشیمان شد ز کردارش
گنهکار پشیمان را نبخشیدن ، گنه باشد . . .

 

◊◊◊◊◊◊◊ جملات زیبا و آموزنده ◊◊◊◊◊◊◊

 

گذر به کوخ نشین ، دون شأنِ کاخ نشین است
کجا گذار تو اى شَه به این خرابه بیفتد . . .

 

◊◊◊◊◊◊◊ جملات زیبا و آموزنده ◊◊◊◊◊◊◊

 

هیچ چیزی چندش آور تر از احترامی که از ترس نشات گرفته نیست . . .
(آلبر کامو)

 

◊◊◊◊◊◊◊ جملات زیبا و آموزنده ◊◊◊◊◊◊◊

 

این روزها طرح روی جلد آدمهاست
که پرفروششان میکند ، نه متنشان . . .

 

◊◊◊◊◊◊◊ جملات زیبا و آموزنده ◊◊◊◊◊◊◊

 

بعض?ا همه چ?ز دارن جز ل?اقت
بعض?ا ه?چ چ?ز ندارن جز ل?اقت . . .

◊◊◊◊◊◊◊ جملات زیبا و آموزنده ◊◊◊◊◊◊◊


نصف اشتباهاتمان ناشی از این است که وقتی باید فکر کنیم ، احساس می کنیم
و وقتی که باید احساس کنیم ، فکر می کنیم . . .
(هاروکی موراکامی)

 

◊◊◊◊◊◊◊ جملات زیبا و آموزنده ◊◊◊◊◊◊◊

 

پریدن کار دل است و قدم زندن کار عقل
اگر لذت جهان خواهی با دل همسفر شو و اگر مقصد خواهی آهسته رو . . .

 ......       ادامه مطلب...



   1   2      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز