سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهترین و بروز ترین مطالب موجود را در این وبلاگ بخوانید

پنج شنبه 92/3/9

10 کار مضر برای بدن

کلمات کلیدی :

1-خوردن یخ یا پاپ کورن

خرید پاپ کورن و رفتن به سینما برای تماشای فیلم یکی از سنت های مرسوم در جهان است، اما در واقع این رسم میتواند بسیار خطرناک باشد. دانه های پاپ کورن به راحتی میتواند لای دندان ها گیر کند و باعث عفونت شود و یا در موارد وخیم تر به شکستن دندان ها و یا حتی سرطان منجر شود. با این حال دندان پزشکان جویدن یخ را بسیار خطرناک تر از خوردن پاپ کورن می دانند. آنها بر این باور اند که دانه های ذرت و جویدن یخ به مانند خوردن سنگ، خطرناک است.

 

2-نوشیدن فراوان آب

بنظر می رسد نوشیدن آب نمیتواند برای انسان مشکلی ایجاد کند، ولی حقیقت این است که خوردن بیش از حد آب بسیار مضر است و در بعضی از مواقع حتا موجب مرگ نیز می شود. این نوع بیماری را با عنوان مسمومیت آبی می شناسند. بعید است موقعی که مشغول استراحت هستید برایتان اتفاق خاصی بیفتد، اما اگر در حال تحرک یا ورزش باشید با نوشیدن بیش از حد آب در معرض خطر قرار می گیرید. این مشکل به این خاطر رخ می دهد که شما فقط آب از دست رفته ی بدن خود را جایگزین می کنید ولی دیگر مواد الکترولیت مانند سدیوم که کمبود آن میتواند موجب عدم تعادل در بدن شود را تامین نمیکنید. یکی از ساده ترین راه ها برای جلوگیری این است که به سراغ یک نوشیدنی ورزشی بروید که با خوردن آن هم آب کافی و هم مواد الکترولیتی مورد نیاز خود را بدست آورید. اگر هم در خانه هستید میتوانید سطح پتاسیوم بدنتان را با خوردن یک موز یا مقداری آب نمک بر طرف کنید.

...

3-محصولات تفلون

محصولات تفلونی مدت ها است که بین مردم محبوب شده و به عنوان یک سطح نچسب مورد استفاده قرار میگیرد، با این حال بنظر میرسد که این مواد به طور کامل امن نیستند. دانشمندان عقیده دارند تفلون باعث سرطان نمی شود، اما هنوز هم خطرناک بنظر میرسد. در واقع ذرات تفلون در خون، گرد و غبار، غذا و آب مردم پیدا شده است. وقتی تفلون به حرارت بالا برسد، مواد شیمیایی سمی آن آزاد میشود. این مواد برای سیستم ایمنی بدن حیوانات مضر است و آن ها را دچار سرطان میکند در حالی که دانشمندان بر این باوراند که تفلون برای بشر ضرری ندارد.

 

4-کرم ضد آفتاب

با اینکه کرم های ضد آفتاب برای محافظت شما در برابر خطرات تابش نور خورشید است، آزمایشات نشان می دهد که استفاده مداوم از آن ها خطرناک تر از نور خورشید است. گزارش ها حاکی از این است که مواد شیمیایی موجود در ضد آفتاب ها، شانس فرد را برای تومور های پوستی و همچنین بر هم زدن تعادل هرمونی وی افزایش میدهد. همچنین در حقیقت بدن به مقدار معینی نور خورشید برای گرفتن مواد مغذی مناسب نیازمند است. پزشکان پیشنهاد میکنند قبل از استفاده ی کرم های ضد آفتاب در حدود ده دقیقه زیر نور خورشید قرار بگرید و از سلامت کرم ها اطمینان حاصل کنید.

 

5-اسید سیتریک

در حالی که برخی از غذاهای ترکیب شده با اسید سیتریک میتواند برای بدن مفید باشد، با این حال اسید سیتریک به خودی خود برای دندان ها بسیار مضر است. این ماده به مینای دندان آسیب جدی می رساند و به مرور باعث شکستن آن می شود.

 

6-فرمالدئید

فرمالدئید یک ماده شیمیایی طبیعی بیرنگ است که در موارد مختلفی از جمله رژ لب، خمیر دندان و به طور شاخص در محصولات چوب فشرده کاربرد دارد. در کابینت ها، مبل و مان گوشی های موبایل و از همه مردم پسندتر در انواع چسب ها از این ماده استفاده شده است. با این حال دانشمندان در خصوص سرطان زا بودن فرمالدئید و مشکلات و عوارض آن هشدار داده اند.

 

7-نفتالین

نفتالین برای حفاظت از البسه و اقلام دیگر در برابر حشرات موذی طراحی شده است ولی موادی که در ساخت آن بکار رفته شده بسیار خطرناک است (به ویژه برای کودکان). استفاده از توپ های نفتالین در بسیاری ازکشورها ممنوع شده است.

 

8-شیر کم چرب

بسیاری از مردم بر این باوراند که شیر کم چرب بهتر و مفیدتر از پر چربش است و این عقیده روز به روز در حال افزایش است. اما کاملا اشتباه است، زیرا هنگامی که چربی از شیر گرفته میشود به همراه آن ویتامین ها نیز از دست می روند و برای جایگزین کردنش از ترکیبات مصنوعی استفاده می شود که چندان خوب نیست. بدتر این که برای تقویت شیر کم چرب از پودر های خاصی استفاده میشود که میتواند کلسترول موجود در شیر را اکسیده کند. شیر کم چرب میتواند پلاکت های خون را تحت تاثیر خود قرار دهد و خطر حمله قلبی را بالا ببرد. با توجه به اینکه چربی های اشباع شده حملات قلبی را کاهش می دهد و کلسترول های بد را نیز پایین می آورد، بهتر است بر خلاف نظر عموم مردم از شیر پر چرب استفاده کنیم.

 

9-دویدن

دویدن در شراطی می تواند مفید و در شرایطی نیز می تواند به ضرر انسان باشد. اگر در مسافت های طولانی به جای دویدن آهسته سریع بدوید، شانس خود را برای گرفتن ورم مفاصل و دیگر مشکلات خطرناک بیشتر می کنید. اگر دارای اضافه وزن باشید زانو های شما در این مواقع فشار زیادی را متحمل میشود، بنابر این بهتر است قبل از شروع به دویدن پیاده روی کنیم تا به وزن دلخواه برسیم.

 

10-استفاده از رایانه

درست در همین لحظه که شما در حال مطالعه این مطلب با رایانه شخصی خود هستید، خطرات جدی شما را تهدید میکند. مدافعان محیط زیست طی تحقیقاتی ثابت کرده اند که گرد و غبار صفحه نمایش رایانه ها خاصیت سمی دارد و میتواند آسیب های جدی عصبی به شخص وارد نماید. مطالعات نشان داده که استفاده ی بیش از 3 ساعت از رایانه، 2 سال از عمر انسان را کاهش می دهد. نشستن بیش از اندازه برای بدن مضر است و نور مانیتور، چشم ها را خسته می کند و وضعیت دست ها روی صفحه کلید می تواند آسیب های جدی به مچ وارد کند. متخصصین پیشنهاد میکنند برای بر طرف کردن این عوارض هر نیم ساعت تا یک ساعت از پشت رایانه بلند شوید و حرکات کششی انجام دهید و به چشم خود استراحت دهید.