سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهترین و بروز ترین مطالب موجود را در این وبلاگ بخوانید

سه شنبه 93/2/16

حرفهایی که وزیر اطلاعات سابق نگفت! قسمت دوم

کلمات کلیدی :

 

*به احمدی‌نژاد گفتم در وزارت اطلاعات فقط بر اساس حجت ‌شرعی عمل می‌کنم

 

فارس: با توجه به اینکه ایام اردیبهشت یادآور دوران خانه‌نشینی احمدی‌نژاد است درباره آن زمان و دلایل خانه‌نشینی او توضیح دهید. با توجه به اینکه ابتدا مطرح شد شما استعفا کرده‌اید اما عزل شدید. درباره این موضوع برای‌مان بیشتر توضیح دهید.

مصلحی: من نمی‌دانم چقدر ضرورت دارد در حال حاضر به این موضوع پرداخته شود اما چون سوال می‌کنید می‌گویم. زمانی که قرار شد وزیر اطلاعات شوم یکی از حرف هایم این بود که این جایگاه به تأیید نظر مقام معظم رهبری نیاز دارد و از آنجا نیز با بنده صحبت شد که شما مشکلی در این زمینه ندارید؟ من نیز پاسخ دادم احساسم این است که می‌توانم کاری انجام دهم لذا بر اساس اینکه نظرم این بود که نظر آقا باید باشد این مسئولیت را پذیرفتم اما زمانی آن را قبول کردم که آقای احمدی‌نژاد سرپرستی وزارت را بر عهده داشت و در این دوره جابجایی‌هایی را انجام داده و افرادی را به کار گرفته و کنار زده بود.

لذا وقتی قرار شد من این مسئولیت را قبول و شروع به کار کنم به احمدی‌نژاد گفتم اگر پیشنهادی دارید مطرح کنید اما باید برای من حجت تمام شود که آیا می‌توانم با این افراد کار کنم یا خیر و به او تأکید کردم من در این زمینه بر اساس حجت شرعی خود عمل خواهم کرد و احمدی‌نژاد نیز روحیه مرا می‌دانست. مدتی که گذشت، یکی ـ دو بار با من جلسه گذاشت و گفت چه کسی را بگذار و چه کسی را بردار و چه کاری انجام بده و من نیز بعضا برای بررسی فردی که او پیشنهاد داده بود اقدام می‌کردم و اگر می‌دیدم به درد مجموعه می‌خورد از او استفاده می‌کردم اما اگر به نتیجه نمی‌رسیدم این موضوع را می‌گفتم و در این جهت رفت و آمدهایی بین ما وجود داشت.

بنده با برخی افرادی که احمدی‌نژاد در دوران سرپرستی خود به کار گرفته بود بعد از حدود دو سال و حتی پس از خانه‌نشینی او کار می‌کردم چرا که برای من حجت شرعی تمام نشده بود که او مشکل دارد حتی برخی به من می گفتند او را فلانی گذاشته اما من می‌گفتم بنده احساس می‌کنم او دارد کار می‌کند و بر اساس حجت شرعی عمل می‌کردم.

 

*در دوران وزارتم مشایی نه اتاقی در وزارت داشت و نه مستقیم با من صحبت‌ می‌کرد

 

فارس: آیا مشایی مستقیم نظر می‌داد یا احمدی‌نژاد؟

مصلحی: خود آقای احمدی‌نژاد با من مستقیم صحبت می‌کرد چرا که ایشان روحیه و ارتباطات مرا می‌دانست.

 

*جزئیات عزل مصلحی از زبان وزیر سابق اطلاعات

....   

فارس: درست است که مشایی در وزارت اطلاعات اتاق داشت؟

مصلحی: در دوره من اصلا چنین چیزی نبود چرا که احمدی‌نژاد کاملا روحیات مرا می‌دانست و هر کاری داشت، خودش می‌آمد و با من صحبت می‌کرد. تا اینکه روز یکشنبه‌ای که این اتفاق افتاد، نزدیک ظهر با من تماس گرفت و به من گفت «بیا کاری دارم»؛ من هم روز قبل از این تماس، یکی از افراد را جابجا کرده بودم.

فارس: همان معاون حامی مشایی؟

مصلحی: معاون نبود ولی کسی بود که دوستی و رفاقتی با آقای مشایی داشت. بالاخره پیش احمدی‌نژاد رفتم و او گفت «اینطور نمی‌شود و ما هرچه گفتیم تو گوش نکردی و من تصمیم خود را گرفتم»، من هم گفتم «تصمیمی که گرفته‌‌اید را عملی کنید»، او به من گفت «شما استعفا بده» که من به او پاسخ دادم «من استعفا نخواهم داد اگر شما به این نتیجه رسیده‌اید که من را عزل کنید مرا برکنار کنید. چون اگر من استعفا دهم یعنی خودم پذیرفته‌ام که اشتباه کرده‌ام.» این صحبت تمام شد و به دفتر اطلاع دادم که چنین قضیه‌ای بین ما اتفاق افتاده است و بعدازظهر هم جلسه دولت بود که به آن جلسه رفتم، در جلسه دولت یکی از زرنگی‌های احمدی‌نژاد این بود که اگر می‌خواست کاری کند می‌گذاشت برای آخر جلسه تا کسی اقدامی نکند لذا آخر جلسه اعلام کرد بنده از این به بعد مشاور اطلاعاتی هستم، همه هاج و واج ماندند؛ آن زمان ایام فاطمیه بود و ما هم در منزل‌مان روضه داشتیم و من می‌خواستم سریع بروم که به روضه برسم اما وقتی خواستم بروم دیدم از دفتر یک نفر کنار در ریاست جمهوری ایستاده است و نامه‌ای را از طرف آقا آورده است، این بحث مطرح شده بود که به احمدی‌نژاد گفته بودند نباید این کار را انجام دهد و مرا عزل کند و بعد هم به من پیغام داده شد به سر کار خود برگردید و کار را تعطیل نکنید و بعد آقا مرقومه‌ای را برای من فرستادند که باید در محل کار خود حضور داشته باشید.

 

*احمدی‌نژاد با زرنگی عزل مرا در جلسه هیأت دولت مطرح کرد تا رسانه‌ای شود

 

فارس: بنابراین نامه مذکور پیش از فضاسازی رسانه‌ای به دست آقایان رسیده بود!

مصلحی: بله! همان شب آمد. البته آنها زرنگی کردند و این موضوع را در دولت مطرح کرده و این قضیه رسانه‌ای شد و آن را برای بعد از جلسه نگذاشتند. دقیقا جلسه دولت که تمام شد آن نامه از بیت رهبری آمد که این کار نباید انجام شود.

فارس: البته اخیرا نیز آقای جوانفکر گفته بود احمدی‌نژاد به خاطر عدم کارآمدی، مصلحی را عزل کرد.

مصلحی: اینها دفاعیاتی است که آنها از خود می‌کنند؛ بعد از اینکه من به وزارت و جلسات دولت بازگشتم حدود دو تا سه ماه طول کشید تا یخ‌ها آب شده و ارتباطات ما برقرار شود؛ در اولین جلسه‌ای که پس از این اتفاقات با هم داشتیم او شروع کرد به گله کردن و من به او گفتم بنده بر اساس یک تکلیف آمدم و بر اساس یک تکلیف هم برگشتم، عمل به تکلیف که دیگر گله ندارد.

 

*پس از خانه‌نشینی به احمدی‌نژاد گفتم رفتارش قابل قبول نیست

همان جا من به او گفتم شما باید در روش، رفتار و منش خود تغییر ایجاد کنید و وضعیت فعلی قابل قبول نیست که به اینجا کشید.

*احمدی‌نژاد به بنده و جلیلی ان‌قلت داشت/ در دوران خانه‌نشینی، احمدی‌نژاد مانند نوار توضیح می‌داد

فارس: اینکه آقای احمدی‌نژاد در دوران خانه‌نشینی برای بازگشت به محل کار خود سه شرط مطرح کرده بود مبنی بر برکناری شما، سعید جلیلی و معاون اولی مشایی صحت دارد؟

مصلحی: هر کس می‌رفت و با احمدی‌نژاد صحبت می‌کرد او مثل یک نوار بود که توضیح می‌داد چه اتفاقاتی افتاده است، البته اینکه روی این مسائل حرف داشت شکی نیست چرا که او نسبت به آقای جلیلی و بنده ان‌قلت داشت و درباره معاون اولی آن شخصی که نام بردید، برای اینکه دست آن فرد باز شود، حساسیت داشت.

فارس: چرا شما از ترکیب شورای پول و اعتبار حذف شدید؟

مصلحی: آقای احمدی‌نژاد می‌خواست به نوعی حرکت کند که تشکیلات اطلاعاتی را آرام آرام کنار بگذارد.

فارس: بحث ارتباط با رمال‌ها و صندلی برای امام زمان(عج) در دولت احمدی‌نژاد صحت دارد؟

مصلحی: من چنین چیزی ندیدم.

* بازدید رهبری از وزارت اطلاعات از افتخارات ما بود

 

فارس: بالاخره بازدید 6 ساعته مقام معظم رهبری از وزارت اطلاعات مهر تأییدی بر اقدامات شما بود. درباره آن دیدار حضرت معظم‌له بیشتر توضیح دهید.

مصلحی: آن بازدید از افتخارات وزارت اطلاعات بود و واقعا مقام معظم رهبری وقت سنگینی را اختصاص دادند و جالب این بود که از همه مجموعه‌های وزارت به صورت ریز و جزئی سوالاتی را مطرح می‌‌کردند و اطلاعات می‌گرفتند و نکته ظریف هم در این زمینه حساسیت رهبر معظم انقلاب بر روی کارهای اطلاعاتی بود.

فارس: آیا ایشان درخواستی برای ملاحظه پرونده خاصی داشتند؟

مصلحی: خیر! اما سوالاتی که می‌کردند گویای اشرافشان بر کار بود البته یکی از انگیزه‌های رهبری که به وزارت اطلاعات آمدند این بود که به ایشان توضیح داده بودم ما در بحث فتنه در وزارت، یک مشت بچه‌حزب‌اللهی و جوانان ناب داشتیم که توانستند در مقوله فضای مجازی مقابله سنگینی را با دشمن انجام دهند و اوباما نیز خودش به این مسئله اعتراف کرد.

این مقابله و تشریح این کار برای مقام معظم رهبری، ایشان را مشتاق کرد که ببینند چه کاری صورت گرفته است لذا وقتی به وزارت آمدند بخش عمده‌ای از زمان خود را بر روی این موضوع گذاشتند که ببینند در فضای مجازی چه کاری در حال انجام است. آنچه برای رهبری جالب بود این بود که می‌دیدند جوانانی از نسل جدید انقلاب اینطور با حساسیت با توطئه‌های دشمن مقابله می‌کنند.

فارس: باتوجه به بحث فضای مجازی که مطرح کردید، این سوال وجود دارد که شما یک بار در صحبت‌های خود گفته بودید ما بر روی ایمیل‌ها برای رصد سایبری اشراف داریم، آیا این موضوع درست است؟

مصلحی: خیر! یکی از کارهایی که ما در وزارت انجام می‌دادیم و من همیشه بر آن تأکید داشتم این بود که به خاطر هیچ کس به جهنم نرویم لذا ما خارج از چارچوب شرعی خود کاری انجام ندادیم.

*هر شنودی با مجوز دستگاه قضا صورت گرفته است

فارس: بله! اما این مسئله مطرح شد که شما در حریم خصوصی دخالت کرده‌اید.

مصلحی: اصلا اینطور نیست چرا که هر جا شنود صورت گرفته با مجوز دستگاه قضا بوده و بدون اجازه قوه قضائیه، آن مجموعه‌ای که باید این کار را انجام دهد نمی‌تواند و در این مقولات نیز همینطور است. حتی این یکی از حساسیت‌هایی بود که مقام معظم رهبری چندین بار به من تذکر دادند که مراقب این مباحث باشید.

فارس:‌ به بحث «جریان انحراف» اشاره شد. آقای احمدی‌نژاد روز اول که دولت نهم را تشکیل داد نماد مقاومت و ایستادگی بود اما به دولت دهم که رسیدیم متوجه شدیم خط وی کاملا تغییر کرده است. لذا با نگاهی که شما دارید بفرمایید چه پروسه‌ای در خصوص آقای احمدی‌نژاد طی شد؟ آیا او از اول تفکرات منحرف مشایی را قبول داشت یا در روند سال‌ها این اتفاق افتاد؟

مصلحی: آن چیزی که ما در ظاهر می‌دیدیم و آقای احمدی‌نژاد در جلسات خود مطرح می‌کرد این بود که ما باید طوری حرکت کنیم که در جهت گفتمان انقلاب و گفتمان امام و رهبری باشیم و حتی تعبیر او این بود که ما باید سیبل برای رهبری بشویم که ترکش‌ها به جای آقا به ما بخورد. در این جهت آنچه ما از او می‌دانیم و می‌دیدیم این بود اما فقط باید به یک نکته‌ای اشاره کنم که اگر فکر می‌کنید سرویس‌های اطلاعاتی در کشور ما به هم ریختند و دیگر نمی‌توانند خود را بازسازی کنند، اشتباه است.

*به هم‌ریختگی سرویس‌های اطلاعاتی در دولت نهم

یکی از اقدامات با روی کار آمدن دولت نهم به هم ریختن سرویس‌های اطلاعاتی دشمن در کشور بود یعنی در دولت نهم - باید مرزها را از یکدیگر جدا کنیم - نیروهای ارزشی و حزب‌اللهی روی کار آمدند و به تعبیر رهبری گفتمان امام و انقلاب را سر دست گرفتند لذا ما هم باید حواسمان باشد که این مجموعه نیروهای ارزشی و اجرایی که روی کار آمده‌اند به خاطر اشتباه یک نفر کنار گذاشته نشوند چرا که مرز آنها جداست لذا من یک بار به آقای ضرغامی گفتم در افتتاحیه‌ هایی که در دولت نهم صورت می‌گیرد فقط بریدن روبان‌ها را نشان ندهید و آن بچه حزب‌اللهی‌هایی که پشت این کار بودند و این طراحی را انجام دادند نیز نشان دهید تا مردم بدانند بچه‌های ارزشی آنها این کار را انجام دادند که اتفاقا او این کار را کرد و من به او گفتم شما نتیجه گرفتید و تأثیرگذاری قابل توجهی داشت.

بالاخره دولت نهم و دهم وضعیتش طوری بود که وقتی دولت نهم روی کار آمد نیروهای ارزشی، گفتمان انقلاب و امام را سر دست گرفتند و از این رو سرویس‌های اطلاعاتی در کشورمان به هم ریختند و پس از این خود را بازسازی کردند.

* سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه در دوران کارگزاران و اصلاحات احیا شده بود

فارس: یعنی سرویس‌های اطلاعاتی دشمن در دوران کارگزاران و اصلاحات احیا شده بودند؟

مصلحی: شما شک نکنید چرا که وقتی ما سند داریم که چگونه کنار برخی مسئولان آدم چیده‌اند معلوم است که خود را بازسازی کرده بودند؛ بماند افرادی که به دنبال اصلاحات آمریکایی بودند، خودشان اجازه می‌دادند آنها کنارشان بیایند.

*تشریح نحوه فعالیت سرویس‌های اطلاعاتی در کشور هدف

نکته قابل توجه این است که دستگاه و سرویس‌های اطلاعاتی برای اینکه به اهداف خود برسند نیازی به جاسوس ندارند و یک نفر را شناسایی کرده و خبط‌های زندگی او را درمی‌آورند و جلوی او می‌گذارند و می‌گویند باید با ما همراهی کنی، ده دقیقه با او صحبت می‌کنند و می‌گویند ما دیگر با تو ارتباط برقرار نمی‌کنیم که لو بروی اما فقط یک درخواست داریم و آن هم این است که آن فرد مسئول که در جایگاه بالایی قرار دارد و فرد خوب و ارزشی هم هست کاری کن که هر گاه می‌خواهد کسی را به کار بگیرد، از افراد بی‌عرضه استفاده کند.

*نقش مشایی، بقایی، ملک‌زاده و امیراحمدی در دولت دهم

فارس: امثال بقایی، مشایی و ملک‌زاده و هوشنگ امیراحمدی و ... که در دولت بودند به چه طریقی در اطراف احمدی‌نژاد پیدا شدند؟

مصلحی: بهتر است روی مصداق نرویم.

فارس: شما پیش از این هم به نقش سرویس‌های اطلاعاتی در دو سال پایانی دولت دهم اشاره داشتید. آیا این بحث به نقش این افراد بازمی‌گردد؟

مصلحی: بله! بخشی از آن همین است.

فارس: به نظر شما چرا جریان فتنه و جریان انحراف با یکدیگر ائتلاف کردند؟

مصلحی: دشمن نگاه می‌کند نفعش کجاست و اینگونه نیست که برای هر حرکتی پول هزینه کند. او نگاه می‌کند کدام جریانات و افراد داخل کشور به اهدافش نزدیک هستند؛ بعد راه را برای آنها باز می‌کند و دست به ترویج و تبلیغ‌شان می‌زند. خیلی از اوقات لازم نیست هزینه کند و پول بدهد مثلا در همین مباحث فرهنگ و شبیخون فرهنگی، خیلی از افراد در داخل کشور سرباز دشمن هستند و دشمن می‌بیند آنها اهدافش را دنبال می‌کنند و دیگر نیازی نمی‌بیند پول خرج کند. وقتی بحث شبیخون فرهنگی مطرح می‌شود همه فکر می‌کنند دشمن برای این کار پول می‌دهد در حالی که اینطور نیست و‌ آمریکا نگاه می‌کند چه کسی در راستای اهدافش کار می‌کند. او را بالا می‌برد و ترویج می‌کند و حرکتش را تأیید می‌کند.

فارس: نقطه مشترک ائتلاف فتنه و انحراف چه بود و چه اهداف مشترکی را دنبال می‌کردند؟

مصلحی: مشکل همه مجموعه‌هایی که با نظام دچار زاویه هستند، به بحث ولایت فقیه بازمی‌گردد و دشمن با همه وجوه این را متوجه شده است. مخصوصا با بیداری اسلامی که در دنیا شکل گرفت دشمن این را فهمید که ستونی که 36 سال عامل حفظ انقلاب بوده و آن را سر پا نگه داشته، ولایت فقیه است.

*هدف احمدی‌نژاد از طرح موضوع بیداری انسانی

فارس: پس بحث بیداری انسانی نیز در راستای همین امر در مقابل این شعار بیداری اسلامی قرار داشت؟

مصلحی: بله!

فارس: پس می‌توان در جمع‌بندی صحبت‌های شما به این نتیجه رسید که در خصوص احمدی‌نژاد یک پروسه امنیتی طی شد و احمدی‌نژاد ذاتا تفکری منحرف نداشت.

مصلحی: من احساسم این است که طراحی کردند.

فارس: مثل همان بحثی که در قضیه منتظری، مهدی هاشمی و ... نیز وجود داشت؟

مصلحی: بله! دشمن طراحی می‌کند.

فارس: به نظر شما نقش کدام دستگاه امنیتی پشت کار بوده است؟

مصلحی: اینکه ما فکر کنیم دشمن و استکبار در مقابله با انقلاب اسلامی به صورت تَک عمل می‌کند، درست نیست چرا که آنها در مجموعه دستگاه‌های اطلاعاتی به صورت مشترک اقدام می‌کنند،  به این معنا که به یکدیگر سرویس داده و تقسیم کار می‌کنند؛ در تقسیم کارشان یکی از کارها این است که روی خطوط قرمزشان پا می گذارند؛ یکی از خطوط قرمز هر سرویس اطلاعاتی، منابع آن است لذا اینکه کشوری منبع خود را می‌سوزاند و در اختیار یک سرویس دیگر می‌گذارد یعنی به این نتیجه رسیده که برای مقابله با انقلاب باید روی خطوط قرمز خود نیز پا بگذارد. نباید گفت یک سرویس با ما درگیر است آنها با یکدیگر تقسیم کار دارند چون همه آنها با انقلاب اسلامی درگیر هستند.

*اصلاح‌طلبان به خاطر حیثیت خود فتنه را دعوای سیاسی می‌نامند

فارس: شما درباره فتنه 88 گفته بودید این فتنه ابعاد مختلفی داشت و کاری بود که همه کشورها در آن دخیل بودند. با توجه به اینکه در حال حاضر اصلاح‌طلبان سعی دارند القا کنند اتفاق خاصی نیفتاده است، درباره فتنه 88 و ناگفته‌های آن صحبت کنید.

 

مصلحی: در بحث فتنه یک عده به صورت سنگین به دنبال این هستند که بگویند هیچ اتفاقی در کشور نیفتاده است و سال 88 یک دعوای جریانی و سیاسی بوده است و آنها این کار را به این خاطر انجام می‌دهند که این موضوع به حیثیت آنها بازمی‌گردد؛ مقوله فتنه مقوله‌ای است که وقتی گفته شد اگر کسی با آن مقابله نکند زیر سوال می‌رود لذا آنها می‌خواهند اصل قضیه را بزنند تا از زیر سوال بیرون بیایند؛ آقایانی که می‌گویند فتنه یک دعوای جریانی سیاسی بود، باید بدانند اصلا به این شکل نیست.

 

*نقش آقازاده معروف در بسیج کردن اراذل و اوباش برای اغتشاش

 

فارس: حتی بحث تدلیس و اینکه ما در سال 88 از حق خود گذشته‌ایم را مطرح می‌کنند.

مصلحی: اصلا به این شکل نیست. من یک نمونه را می‌گویم. وقتی ما می‌بینیم یک زن فاسد ایرانی از کشوری خارجی به ایران می‌آید و دقیقاً بر اساس سیاست انگلیس عمل می‌کند، باید متوجه شویم؛ انگلیس همیشه در اغتشاشات بر روی اراذل سرمایه‌گذاری می‌کند و یکی از آقازاده‌هایی که در داخل کشور در فتنه نقش داشت شما ببینید چقدر سنگین هزینه می‌کرد چرا که از آنجا به او خط داده می‌شد.

نکته مهم اینجاست که وظیفه او فقط این بود که با اراذل و اوباش ارتباط برقرار کند و با هزینه کردن برای آنها این افراد را به کف خیابان بکشاند. آنها وقتی دستگیر می‌شدند اقرار می‌کردند به ما پول داده‌اند.

فارس: آن آقازاده چرا محاکمه نشده است؟

 

*نمی‌توان گفت وزارت اطلاعات در فتنه 88 اقدام پیشگیرانه انجام نداد

 

مصلحی: ما وظیفه خود را بر اساس اطلاعاتی که داشتیم، انجام دادیم.

فارس: بحثی که درباره عملکرد وزارت اطلاعات در سال 88 مطرح است این است که چرا وزارت با وجود اشراف بر رفت و آمدهای مشکوک از لندن و سفرهای میرحسین موسوی به مالزی و ترکیه هیچ اقدام بازدارنده‌ای در این زمینه انجام نداد؟

مصلحی: من احساسم این نیست که آنها اقدام پیشگیرانه انجام نداده‌اند، البته ورود بنده به وزارت اطلاعات، دو ـ سه ماه بعد از انتخابات 88 بود.

 

*برخی مسئولان وزارت از اطلاعات موجود برداشت «اتفاق بزرگ» را نداشتند

 

اما معتقدم اینطور نبود که وزارت به اطلاعات دسترسی پیدا نکرده باشد اما مسئولانی که باید احساس می‌کردند اتفاقی رخ خواهد داد، از این اطلاعات این برداشت را نداشته‌اند که اتفاقی به این بزرگی می‌افتد.

*قلاده‌های طلا «فیلم» بود

فارس: فیلم قلاده‌های طلا بین مردم این تفکر را ایجاد کرد که عاملی در خود دستگاه امنیتی کشور وجود داشته است، نظر شما چیست؟

مصلحی: آن فیلم بود. البته اگر ما فکر کنیم به عنوان جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی در حالیکه به دنبال این هستیم که در سرویس‌های خارجی نفوذ کنیم، آنها به دنبال نفوذ در سرویس‌های ما نیستند، غلط است. اگر به فیلم قلاده‌های طلا هم توجه کنیم این نکته به دست می‌آید که بالاخره سیستم ما یک سیستمی است که جدا از کارهای حفاظت اطلاعات، دارای یک بدنه مراقبتی است که از خودش دارد و آنها نگهدارنده هستند و آن عامل نفوذی را کشف می‌کنند.

*ماجرای سفر یکی از روسای سرویس‌های اروپایی به ایران و دیدار با مصلحی

یکی از روسای سرویس‌های اروپایی در مراوداتی که می‌آمدند و می‌رفتند پیش من آمد و من می‌دانستم که می‌خواهد از جاهایی حرف بزند و ما را ارزیابی کرده و اطلاعات بگیرد. من به دوستان گفتم او را یکی ـ دو روز به اصفهان و شیراز و مشهد و جاهایی که مکان‌های دیدنی دارد ببرید تا هم جمعیت را ببیند و هم در عین حال برای او خوشگذرانی باشد. وقتی با من جلسه داشت به او گفتم ایران را چطور دیدید؟

این اعتراف اوست و بی‌تعارف حرف دشمن است؛ گفت: کشور شما امنیت بسیار بالایی دارد چرا که در کشور ما وقتی طرف از خانه خود بیرون می‌آید زیر دوربین است تا وقتی به خانه‌اش بازمی‌گردد و ما اینطور امنیت را تأمین می‌کنیم اما کشور شما چنین نیست و امنیت بالایی دارد.

این امر به همان قال الباقر(ع) و قال الصادق(ع) بازمی‌گردد که امام جماعت برای مردم مطرح می‌کند و ناشی از همان ترس از قیامتی است که وجود دارد و به هشدارهایی که رهبری در بیانات‌شان می‌فرمایند و دین‌داری مردم بازمی‌گردد؛ در وزارت اطلاعات نیز به همین شکل است که اگر طرف در جایی لغزیده همین چیزها او را حفظ می‌کند.

فارس:‌ با توجه به اینکه میرحسین موسوی پیش از انتخابات بحث جمعیت توحید و تعاون را طرح کرد و سفرهایی را به ترکیه و مالزی داشت و «منشور زیست‌ مسلمانی» را نیز تدوین کرد،‌ ارزیابی‌تان از این اقدامات چه بود؟

مصلحی: اگر کنکاش کنیم ریشه فتنه شاید به اول انقلاب هم برسد لذا اگر فکر کنیم این فتنه یک امر جدید و نوظهوری بود، اشتباه است. آن جزوه‌ای که ما در ستاد قیطریه پیدا کردیم خیلی چیزها را روشن کرد و دیگر مخفی نیست که آنها از یک سال قبل پیش‌بینی همه چیز را کرده بودند که در انتخابات وضعیت در صورت پیروزی و عدم پیروزی و حتی نوع رفت و آمدها به چه شکل باشد.

ادامه دارد...