سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهترین و بروز ترین مطالب موجود را در این وبلاگ بخوانید

مورد داشتیم که...

کلمات کلیدی :

 

مورد داشتیم دلش گرفته بود دوستاش بهش تخلیه چاه معرفی کرده بودن
ینی حس همدردیشون صاف تو لوزالمعده ام

 

مورد داشتیم که, اس ام اس مورد داشتیم

 طنز مورد داشتیم

 

مورد داشتیم طرف آخر نوشتن خاطره هاش مینوشته این بود انشاى من!!!!!

 

مورد داشتیم که, اس ام اس مورد داشتیم

 طنز مورد داشتیم

 

مورد داشتیم دختره عاشق یه پسری میشه…
پسره :بابا بی خیال من شو.. خوب دقت کن، من جای خواهرتم!!

 

مورد داشتیم که, اس ام اس مورد داشتیم

 طنز مورد داشتیم

 

مورد داشتیم دختره تو رستوران روش نشده بقیه نوشابه شو ببره، میذاره تو کلیپسش میبره….!!!!

 

مورد داشتیم که, اس ام اس مورد داشتیم

 طنز مورد داشتیم

 

مورد داشتیم نامه اعمال رو دادن دست دختره گفتن میری جهنم
ناراحت شده گفته ای خدا الان میرم جهنم چی بپوشم.

 

مورد داشتیم که, اس ام اس مورد داشتیم

 طنز مورد داشتیم

 

مورد داشتیم طرف رفته دکتربعدددددددددددددددد!
بیمار :آقای دکتر وقتی دستم رو تکون میدم درد میگیره
دکتر :خوب مگه مریضی تکون نده

 

مورد داشتیم که, اس ام اس مورد داشتیم

 طنز مورد داشتیم

 .....   ادامه مطلب...



کی و با چه کسی ازدواج کنیم؟

کلمات کلیدی :

با زیاد شدن طلاق و زندگی های ناموفق خیلی از جوان ها ترس از شروع زندگی مشترک دارند. شاید فکر کنند الان برای آن خیلی زود است یا اصلا تجرد بهتر از تحمل دردسرهای تاهل است. اما آیا باید از ترس شکست ازدواج هیچ وقت سراغ آن نرفت؟

پاسخ قطعا نه است. باید بدانید از ازدواج چه می خواهید، چه کسی می تواند این خواسته ها را براورده کند و نقش شما در انتخاب و تحقق این خواسته ها چیست.

این که می گویند «به هم عادت می کنید»، «علاقه بعداً پیدا می شود» همیشه و در همه جا صحیح نیست. زمانی علاقه «بعداً» پیدا می شود که پایه و اساس ازدواج بر معیارهای عقلانی استوار شده باشد. با عنوان های«دعواهای پدر و مادرم مرا خسته کرده بود!»، «در تنگنای مالی بودم»، «همه دوستانم ازدواج کرده اند» و ... تن به ازدواج تحمیلی و ناخواسته ندهید.

اگر از دعواهای والدینتان خسته شده اید دنبال فکر و چاره اساسی باشید، برای فرار از محیط پر آشوب خانه ازدواج نکنید که ممکن است شما هم به همین مصیبت دچار شوید! براساس نیازهای اقتصادی ازدواج نکنید اگر مهر و محبت که پایه و اساس یک زندگی مشترک است وجود نداشته باشد همه چیز براساس تصادف و شانس پیش می رود، شاید تصادفاً خوب پیش رود و شاید هم برعکس؛ و به علت این که دوستانتان ازدواج کرده اند تن به ازدواج ناخواسته ندهید، نباید بدون دلیل اعتماد به نفستان را از دست دهید و نگران شوید که مبادا کسی به سراغتان نیاید.
 
به یاد داشته باشید:
زمانی می‌توانید فرد مناسبی را برای ازدواج پیدا کنید، که خودتان فرد مناسبی شده باشید.

زمانی می توانید ارتباط خوبی با همسرتان داشته باشید که ارتباط خوبی با پدر، مادر، برادر و خواهر خود داشته باشید.


......        ادامه مطلب...



10 نکته طلایی برای نامزدها

کلمات کلیدی :

آشنایی تا زمانی که به ازدواج نرسد نمی تواند واقعیت یک رابطه را عیان کند. با این حال، درس گرفتن از تجربه های دیگران می تواند کمک کند تا رابطه بهتری را بسازید. این نکته ها را بخوانید و سعی کنید نامزدی کم تنش و خوشایندی برای خود و همسرتان بسازید.

1. سوءتفاهمات اجتناب‌ناپذیرند
همیشه سوءتفاهم اتفاق می‌افتد. اگر حرف طرفتان را طوری متوجه شوید که بعدا بفهمید اشتباه بوده است، او را تنبیه نکنید. فراموشش کنید. اگر بخواهید دوباره و دوباره آن را وسط بکشید، بعدها مشکلات ارتباطی برایتان پیش خواهد آمد. گاهی ممکن است یک حرف یا عمل طرفتان را اشتباه متوجه شوید و از اینکه طرفتان شما را نمی‌فهمد خسته شوید. یک قدم به عقب بردارید و سعی کنید بفهمید که مسئله چندان پیچیده‌ای نیست. سوءتفاهمات را باید کلاَ دور بریزید، زیرا خیلی کوچک هستند و اگر بخواهید بزرگشان کنید، به مشکلات واقعی تبدیل خواهند شد.
 
2. یاد بگیرید به او اعتماد کنید
باید به طرفتان اعتماد کنید. چرا باید زندگی‌تان را با کسی تقسیم کنید که فکر می‌کنید هر وقت رویتان را برگردانید دچار لغزش می‌شود؟ اگر به وفاداری، صداقت، محبت و یا هر چیز دیگر طرفتان اعتماد نداشته باشید، پس در رابطه خوبی نیستید. بهترین روابط با اعتمادی عمیق شروع می‌شوند و حتی وقتی مشکلاتی ایجاد می‌شود، این اعتماد آنقدر قوی است که آنها را کنار هم نگه می‌دارد.
 
3. بگذارید دلتان برای هم تنگ شود
عاشق هم هستید، به همین خاطر می‌خواهید همیشه و در همه زمان کنار هم باشید! خیلی خوب است که همیشه، صبح و شب، با هم باشید اما کی برای تجربه کردن چیزهای مختلف وقت خواهید داشت؟ وقتی کارتان یا محل تحصیلتان از هم جدا باشد، موضوعی برای صحبت کردن با هم خواهید داشت. وقتی با دوستانتان بیرون بروید و طرفتان هم با دوستان خودش، آنوقت زمانی را برای خودتان خواهید داشت و با انرژی بیشتری به سمت هم برخواهید گشت. فرصت خواهید داشت که دلتان برای هم تنگ شود و این کمک می‌کند ارزش واقعی رابطه‌تان را درک کنید. دلتنگ شدن برای کسی فوق‌العاده است زیرا دوباره دیدن او احساسی عالی به شما خواهد داد.
 
4. همدیگر را برای تغییر و رشد تشویق کنید
در یک رابطه خوب، هر دو طرف برای رشد و تغییر تشویق می‌شوند. شما فقط یکبار زندگی می‌کنید پس باید آن را تمام عیار تجربه کنید. اگر می‌خواهید کارتان را رها کنید و درستان را ادامه دهید، طرفتان باید از شما حمایت کند. اگر می‌خواهید کار جدیدی را امتحان کنید یا به کاری که در گذشته می‌کردید برگردید، باید پشت شما باشد. شما هم باید او را از همین حمایت بهره‌مند کنید. طرفتان را تشویق کنید کارهای جدیدی را امتحان کند، چیزهای تازه بیاموزد و با افراد جدید آشنا شود. اگر بخواهید طرفتان هیچ تغییری نکرده و همانطور بماند که هست، زندگی‌تان فوق‌العاده خسته‌کننده خواهد شد.

5. کوتاه آمدن به این معنی نیست که ضعیف هستید
کوتاه آمدن به معنی تسلیم شدن نیست. به این معنی نیست که جنگ را باخته‌اید. اتفاقا دقیقا برعکس آن است. آیا می‌دانید گاهی‌اوقات کوتاه آمدن چه کار سختی است؟ دوست دارید حرف شما به کرسی بنشیند چون فکر می‌کنید درست است و حرف‌های طرف‌مقابلتان معنایی برایتان ندارد. یک قدم به عقب بردارید و کمی سیاستمدارانه‌تر به این مشاجره نگاه کنید. نتیجه منطقی آن چیست؟ اگر حق با طرفتان است، از اینکه آن را بپذیرید نترسید. حرف او را قبول کنید یا نظرات هر دوتان را کمی تغییر دهید که هر دو شما راضی شوید. نکته مهم این است که حرف خودتان را به کرسی ننشانید. کوتاه آمدن و صلح کردن به رشد رابطه‌تان کمک می‌کند. اما باید توجه داشته باشید که همیشه کوتاه آمدن از طرف یک نفر ممکن است در طولانی مدت شما را آدم ناکام رابطه کند. بنابراین در چشم پوشی از خواسته هایتان تعادل برقرار کنید.

6. ضعف‌هایتان را بپذیرید
طرفتان از شما انتظار ندارد فوق‌العاده باشید و احتمالا شما هم چنین انتظاری از او ندارید. همه ما انسان هستیم و جایزالخطا. هیچ اشکالی ندارد که اشتباه کنیم. درواقع، برای اینکه رابطه‌ای بادوام و جدی داشته باشید، باید اجازه دهید طرفتان از ضعف‌های شما آگاه شود. این باعث می‌شود نسبت به چیزهایی که اذیتتان می‌کند حساس‌تر شود و کمکتان کند خودتان را در آن زمینه‌ها تقویت کنید.

.....      ادامه مطلب...



انحرافات جنسی چیست؟

کلمات کلیدی :

هر نوزادی که متولد می شود، غریزه جنسی نیز دارد ولی سالها طول می کشد تا این غریزه، بیدار شود. گاهی اوقات به دلیل مسائل مختلفی ، این غریزه ، غیر طبیعی شده و به صورت انحراف ، سر بر می آورد.

انحراف جنسی چگونه به وجود می آید؟

1- بیماری
گاهی ابتلای به کرمک - که موجب خارش در اطراف مقعد و دستکاری در نواحی مجرای ادرار می شود – سبب بروز این انحراف است. طفل از دستکاری و ملامسه با آن، احساس لذت می کند و همین أمر ممکن است بعدها او را به استمناء بکشاند.

 2- رشد
سن نوجوانی و بلوغ، سنی است که فرد نسبت به وضعیت جسمانی خود حساس و آگاه تر می شود. تغییرات به وجود آمده در جسم و روان نوجوان، سبب آشفتگی ها و سردرگمی هایی در او می شود که اگر توجه و متعادل سازی والدین نباشد، زمینه ساز بروز انحرافات جنسی متعدد می گردد.

 3- لمس ها و روابط
اصطکاک ران پاها در حین خواب، برخوردهای بدنی بین دو فرد، لمس آلت تناسلی با چیزهای زبر ( مثل لباس زیر آهاردار، پشمی،...)، بوسیده شدن توسط جنس مخالف در سنین رشد و...

احمد کاهلی از امام صادق(ع) پرسید:دختر بچه نامحرمی ، خود را در آغوش من می اندازد ومن اورا بلند می کنم ومی بوسم ، حکمش چیست ؟ امام(ع) پاسخ دادند: اگر دختر شش ساله شد ، اورا روی پای خود ننشان[1]

 4- تحریکات
تحریکات ناشی از دستکاری با آلت تناسلی، نگهداشتن ادرار، خواندن داستانهای تحریک آمیز، شنیدن مسائل مربوط به زناشویی، دیدن صحنه های زناشویی، مشاهده فیلمها و عکسهای مستهجن و محرک، مواجه بودن با بدنهای لخت و... می تواند منجر به انحرافات جنسی، حتی قبل از سنین بلوغ شود.

.....     ادامه مطلب...



18 تکنیک برای آرام شدن در 5 دقیقه

کلمات کلیدی :

برای غلبه بر استرس های روزانه، نیاز به سفر نیست و راه های سریع تری هم پیدا می شود.

دکتر دوایی،روانشناس، عضو عیات علمی پژوهشکده علوم شناختی ایران در هفته نامه زندگی مثبت نوشت:در صندوق پست الکترونیکی‌تان 364 ایمیل تازه دارید، تلفن میز کارتان مرتب زنگ می‌خورد؟ چای روی شلوار تازه‌تان ریخته و آن را کثیف کرده، جلسه 5 دقیقه دیگر شروع می‌شود و شما هنوز تایپ گزارشتان را تمام نکرده‌اید؟ الان بهترین زمان برای این است که آرامش پیدا کنید! سفر به یک جزیره خوش آب و هوا و پیاده‌روی در جنگل یا لب ساحل در یک آخر هفته رویایی راه‌حل ایده‌آلی برای خداحافظی با نگرانی‌ها و استرس‌هاست ولی خیلی وقت‌ها ما فقط 5 دقیقه یا کمتر وقت داریم تا خودمان را پیدا کنیم و به آرامش برسیم. راهش را بلد نیستید؟ نگران نباشید ما 18 روش‌ را برای رسیدن به آرامش برایتان پیدا کرد‌ه‌ایم.

خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها
چای سبز: به جای اینکه از عصبانیت بنفش شوید، بهتر است با نوشیدن یک فنجان چای گیاهی، سبز شوید. چای سبز منبع لیتینین است؛ ماده‌ای که به آرامش و تسکین خشم کمک می‌کند. این‌بار که عصبانی شدید، کمی آب بجوشانید، چای سبز دم‌کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید.

شکلات: فقط یک تکه شکلات می‌تواند اعصاب شما را تا حد زیادی آرام کند! شکلات تلخ سطح کورتیزول یا همان هورمون استرس را در خون شما تنظیم می‌کند و متابولیسم بدن را ثابت نگه‌می‌دارد.

عسل: شیرینی را جایگزین استرس کنید و یک قاشق عسل بخورید. عسل علاوه بر اینکه مرطوب‌کننده طبیعی پوست و آنتی‌بیوتیک است، تورم مغز را هم کاهش می‌دهد و به کاهش رخوت و اضطراب کمک می?کند.

انبه: یک سفر استوایی را بدون ترک کردن میزکارتان تجربه کنید! از یک استراحت 5 دقیقه‌ای برای پوست کندن و خوردن یک انبه آب‌دار استفاده کنید که به کاهش استرس و خشم هم کمک می‌کند. نگران ریختن آب آن روی لباس و چانه‌تان نباشید چون قطعا کاهش استرس و رسیدن به آرامش ارزشش را دارد.

.....       ادامه مطلب...



به غریبه ها لبخند بزنید به دلایل زیر!

کلمات کلیدی :

در راستای مزایای لبخند و شادی مقاله های زیادی نوشته شده است اما کمتر به این فکر کرده ایم که لبخند زدن به یک غریبه چه مزایایی می تواند داشته باشد. در این گزارش شما را با مزایای لبخند زدن به غریبه ها آشنا می کنیم.

خوش رویی صفت پسندیده ای است که همه از آن استقبال می کنند و شاید هیچ کس جرات نکند با صدای بلند به مخالفت با خوش رویی بپردازد. اما کمتر پیش می آید وقتی صبح از خواب ناز بیدار و راهی خارج از منزل می شویم لبخندی به لب داشته باشیم. اتوبوس ها پر از آدم های خسته و خواب آلود است که نشسته و ایستاده چرت می زنند، پشت چراغ قرمز راننده هایی را می بینی که اگر چه مرتب و منظم لباس پوشیده اند و سر و وضعشان مرتب است اما پر از خواب و کسلی اند.

اما یک سوال: تابه حال صبح که از خانه بیرون می زنید به چند غریبه لبخند زده اید؟
در راستای مزایای لبخند و شادی مقاله های زیادی نوشته شده است اما کمتر به این فکر کرده ایم که لبخند زدن به یک غریبه چه مزایایی می تواند داشته باشد. در این گزارش شما را با مزایای لبخند زدن به غریبه ها آشنا می کنیم.

1 - غریبه ای که آشنا می شود
وقتی صبح از خانه بیرون میزنی مهم نیست که دانش آموز ، دانشجو، کارمند باشی و یا اینکه چرا از خانه خارج شده ای اما با غریبه هایی برخورد می کنی که شاید دیگر آنها را نبینی اما وقتی لبخند به لب داری غریبه های نا آشنا لبخند تو را پاسخ خواهند گفت آن وقت در یک جمع کاملا غریبه هم تنها نخواهی بود و احساس تنهایی نخواهی کرد.

2 - انرژی ای که افزون می شود
وقتی که می خندی راننده اتوبوسی که از 5 صبح بیدار شده و استرس کمبود پول خرد دارد، نانوایی که از صبح زود پای تنور داغ ایستاده و تا زمان صبحانه لحظه ای استراحت ندارد، ماموران خطوط بی آر تی که ساعت ها مجبورند بایستند و به جای شهردار به گلایه های مردم گوش بدهند! معلمت که قسط خانه اش عقب افتاده و نگران است، دوستت که شب پراسترسی داشته و نگران است که معلم ازش درس بپرسد و ... برای چند ثانیه انرژی مثبت می گیرند، اگر چه مشکلات و خستگی ها شان کم نمی شود اما لا اقل ما با بد خلقی بر ناراحتی هاشان نمی افزاییم.

3 - خنده ای که واگیر دارد
نتایج یک تحقیق نشان می دهد خنده به شدت واگیر دار است یعنی وقتی به کسی لبخند می زنید لبخندی ناخود آگاه بر لبانش می نشیند به این ترتیب خیلی مجانی می توانید هزاران چهره بشاش و خندان را در روز ببینید بدون اینکه هزینه زیادی کرده باشید. فقط اول باید یاد بگیرید خودتان لبخند بزنید.

4 - احترام رایگان
خیلی از آدم ها در پی جلب احترام و اعتماد دیگران هستند و برای جلب این احساس ساعت ها انرژی می گذارند تا مشتری، همکار، همسایه و شریک خود را قانع کنند و احترامش را برانگیزند در حالی که اگر از ابتدای روز لبخندی برلب داشته باشید نا خودآگاه اعتماد و احترام دیگران را جلب می کنید و شاید به این ترتیب لازم نباشد بیش از اندازه انرژی صرف کنید.

...    <** ادامه مطلب...



2نکته طلایی برای تلاوت قرآن در ماه رمضان

کلمات کلیدی :

هر ساله، با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان جامعه اسلامی ما توجه ویژه ای به قرآن مبذول می دارد. «لکل شیء ربیع و ربیع القرآن شهر رمضان»[1] از تلاوت آیات وحی تا شرکت در جلسات ختم قرآن. رسانه های عمومی هم تلاش می کنند با پخش برنامه های قرآنی در این اقبال فراگیر سهیم شده و با پخش جلسات  و محافل قرآنی شور و نشاط بیشتری را در بین مردم ایجاد نمایند. تمام این برنامه های مذکور خوب و مفید است و امید است که تلاش همه کسانی که به هر نحوی در مسیر قرآن گام بر می دارند، و در خدمت کتاب آسمانی هستند، در درگاه حضرت احدیت مأجور و سبب تقرب باشد.


ز سرّ غیب کس آگاه نیست قصه مخوان
کدام محرم دل ره درین حرم دارد


با این حال همواره جای تامل در کارها وجود دارد و چه بسا ما بتوانیم با آسیب شناسی صحیح از اوقاتی که در محضر قرآن به سر می بریم استفاده بیشتری بنماییم. چه ماه رمضان هایی که گذشت و ما در عین اینکه قرآن خواندیم و احیانا موفق به چند بار ختم کردن کتاب الهی هم شدیم، اما بهره لازم را نبردیم؛ دلمان به نور قرآن روشن نشد و از هدایتش طرفی نبستیم. شیاطین دوباره پس از ماه رمضان به سراغ ما آمدند و غفلت ها و کدورت های باطنی ادامه یافت. چرا؟ آیا تا کنون از خود پرسیدیم که واقعا چرا چنین می شود؟

مشکل اساسی ما اینست که قرآن می خوانیم اما آداب تلاوت را رعایت نمی کنیم. مقصودم آداب تجوید و صوت و لحن نیست که آن نیز در جای خود ارزشمند است، بلکه منظورم آدابی است که رعایت آنها باعث نتیجه بخش شدن تلاوت قرآن می شود. مسلما در این یادداشت کوتاه مجالی برای مطرح ساختن بحث به صورت تفصیلی نیست و لذا به ذکر دو ادب اکتفا می نماییم. یکی بحث تدبّر در قرآن است و دیگری بحث طهارت.

قرآن کریم صریحا می فرماید: «کِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَیْکَ مُبَارَکٌ لِّیَدَّبَّرُوا آیَاتِهِ وَلِیَتَذَکَّرَ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ » [2]؛ [این‏] کتابى مبارک است که آن را به سوى تو نازل کرده‏ایم تا در [باره‏] آیات آن بیندیشند، و خردمندان پند گیرند. و نیز می فرماید: « أَفَلَا یَتدبّرونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا » [3] یعنی: آیا به آیات قرآن نمى‏اندیشند؟ یا [مگر] بر دلهایشان قفلهایى نهاده شده است؟

از امام امیرالم?منین علیه السلام روایت داریم که می فرمایند: «الا لا خیر فی قرائة لیس فیها تدبّر، الا لا خیر فی عبادة لیس فیها تفقه»[4] ؛ آگاه باشید که هیچ خیری در تلاوتی که در آن تدبّر نباشد نیست؛ آگاه باشید که هیچ خیری در عبادتی که در آن معرفت اندوزی نباشد نیست.

این یک اصل است که در عبادات باید مورد توجه قرار گیرد. خود حضرت درباره روزه و شب زنده داری غافلانه، فرمایش جالبی دارند که تطبیقی بر اصل مذکور است و با این ایام هم مناسبت دارد. می فرمایند: « کم من صائم لیس له من صیامه الا الجوع و الظمآء و کم من قائم لیس له من قیامه الا السهر و العناء، حبذا نوم الاکیاس و افطارهم! » [5] یعنی: «بسا روزه داری که بهره ای جز گرسنگی و تشنگی از روزه‌داری خود ندارد و بسا شب زنده داری که از شب زنده‌داری چیزی جز رنج و بی خوابی به دست نیاورد! خوشا خواب زیرکان و افطارشان!

 مسلما مراد امام این نیست که زیرکان شب زنده داری نمی کنند و تمام شب را می خوابند و یا اینکه اصلا روزه نمی گیرند، مقصود حضرت مقایسه میان گروهی است که از روی غفلت عبادت می کنند و گروهی که اعمال خود را با توجه و معرفت انجام می دهند. چه بسا زیرکی به قصد قربت الهی استراحت کند و غذا بخورد مثلا به این نیت که توانایی انجام وظایف اسلامی و خدمت به خلق خدا را پیدا کند. اینجاست که استراحت او و غذا خوردن او ارزشمند می شود و بر اساس این روایت شریف از روزه و شب بیداری غافلان برتر می باشد.

بسیاری از ما متاسفانه  فقط برای ثواب قرآن را می خوانیم و توجه نداریم که هدف از نزول قرآن چیست. از خود نمی پرسیم که اساسا چرا اینقدر ثواب برای تلاوت قرآن وجود دارد؟ چرا اینقدر پیامبر اسلام و اهل بیت ایشان روی تلاوت قرآن تاکید کرده اند؟ از مطالبی که نقل کردیم معلوم می شود که تدبّر در قرآن یکی از آداب مهم برای بهره بردن از نورانیت این گنجینه الهی است.

اما تدبّر چیست. تدبّر عبارتست از اینکه ما دنبال یک چیز را بگیریم. [6]

پیگیر آن باشیم. پیامدها و نتایجش را در نظر بگیریم. تدبّر در قرآن این است که هنگامی که آیات الهی را تلاوت می کنیم ببینیم پیام آنها چیست. ما را به کجا می خواهد برساند. تدبّر قرآن این است که جای خودمان را در بحث قرآن پیدا کنیم و مسیر خود را دنبال کنیم. آیا از ابراریم یا از فجار. آیا از متقین هستیم یا فاسقین.

قرآن به گروهی نوید می دهد و به دسته ای بیم. دسته ای را رحمت می کند و قومی را لعنت. نکند که ما در زمره افرادی باشیم که قرآن می خوانند اما از آن بهره نمی برند. روایت است که چه بسا کسی که قرآن می خواند اما قرآن او را لعنت می کند! «رب تال القرآن و القرآن یلعنه»[7] تدبّر این است که فقط به چهره و ظاهر نگاه نکنیم بلکه به پشت و باطن توجه کنیم.

ادب دوم در تلاوت قرآن، مسأله طهارت است. مقصودم داشتن وضو و غسل نیست که البته آنها لازم هستند. بلکه مقصودم تحصیل طهارت باطن است.«إِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَرِیمٌ* فِی کِتَابٍ مَّکْنُونٍ* لَّا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ» ؛ [8]» یعنی: که این [پیام‏] قطعاً قرآنى است ارجمند، در کتابی  کتابی نهفته. که جز پاک شدگان بر آن دست نزنند. طهارت باطنی مراتب و مراحلی دارد که مسلما گام اول برای تحصیل آن ترک گناهان است.« إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ [9]» یعنی: خدا فقط از تقوا پیشگان مى‏پذیرد.

بدون رعایت تقوای الهی، ادعای داشتن طهارت سخنی نا مقبول است و گزاف. مراقب باشیم که فریب حالات خوشی را که احیانا در هنگام برخورد با آیات الهی به دست می آوریم نخوریم. بدون طهارت روحانی این حالات تداوم نخواهد داشت. این بحث نیازمند توضیحات بیشتری است که در این مختصر نمی گنجد.

خدا به همه ما توفیق استفاده از قرآن را مرحمت فرماید. و ما را با قرآن محشور فرماید.


تحصیل عشق و رندی، آسان نمود اول
آخر بسوخت جانم، در کسب این فضائل

گفتم که کی ببخشی، بر جان ناتوانم
گفت آن زمان که نبود جان در میانه حائل




10 نشانه اولیه آلزایمر

کلمات کلیدی :

نشانه اولیه آلزایمر
از دست دادن حافظه که موجب مختل شدن زندگی روزمره شود، می‌تواند نشانه آلزایمر یا نوعی دیگر از زوال عقل باشد. آلزایمر یک بیماری مغزی است که موجب زوال تدریجی حافظه، مهارت‌های فکر کردن و استدلال می‌شود. در اینجا به 10 نشانه این بیماری اشاره کرده‌ایم. هر فرد ممکن است یک یا چند مورد از این نشانه‌ها را با شدت‌های مختلف تجربه کند. درصورت مشاهده هرکدام از آنها حتماً به پزشک مراجعه کنید.


1. از دست رفتن حافظه که موجب مختل شدن زندگی روزمره شود.
یکی از متداول‌ترین نشانه‌های آلزایمر از دست رفتن حافظه است، مخصوصاً فراموش کردن اطلاعاتی که به تازگی یاد گرفته شده است. سایر نشانه‌های آن فراموش کردن تاریخ‌ها و اتفاقات مهم؛ بارها و بارها پرسیدن یک اطلاعات مشخص؛ نیاز بیشتر به استفاده از کمک‌های  حافظه (مثل یادداشت برداشتن و تجهیزات الکترونیکی) یا اعضای خانواده.
تغییر عادی مربوط به بالا رفتن سن:
فراموش کردن نام‌ها یا قرارهای ملاقات اما بعدتر به یادآوردن آنها.


2. دشواری در برنامه‌ریزی یا حل مشکل
بعضی افراد در توانایی خود برای شروع و دنبال کردن یک برنامه یا کار کردن با اعداد دچار مشکل می‌شوند. آنها برای دنبال کردن یک دستورالعمل غذا یا بررسی قبض‌های ماهانه مشکل پیدا می‌کنند. همچنین قدرت تمرکز کردن و انجام بعضی کارها برای زمانی طولانی را از دست می‌دهند.
تغییر عادی مربوط به بالا رفتن سن:
اشتباه پی‌درپی برای انجام حساب‌کتاب‌های ماهانه 


3. مشکل در انجام کارهای عادی در خانه، محل‌کار یا اوقات فراغت
برای افراد مبتلا به آلزایمر معمولاً اتمام کارهای روزانه دشوار است. گاهی رانندگی کردن تا یک مسیر مشخص و البته آشنا یا به یاد آوردن قوانین بازی محبوبشان برایشان سخت می‌شود.
تغییر عادی مربوط به بالا رفتن سن: 
کمک گرفتن برای انجام تنظیمات مایکروفر یا ضبط یک برنامه تلویزیونی


4. گم کردن زمان و مکان
افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است تاریخ روز، فصل و گذر زمان را فراموش کنند. اگر اتفاقی فوراً نیفتد ممکن است درک آن برایشان سخت باشد. گاهی‌اوقات ممکن است فراموش کنند که کجا هستند یا چطور به آنجا آمده‌اند.
تغییر عادی مربوط به بالا رفتن سن: 
گم کردن روز هفته اما فهمیدن آن در بعد.


5. مشکل در درک تصاویر بصری و روابط فضایی
برای بعضی افراد مشکلات تصویری از نشانه‌های آلزایمر است. آنها برای خواندن، حدس مسافت و تشخیص رنگ مشکل پیدا می‌کنند که در رانندگی آنها نیز اختلال ایجاد می‌کند.
تغییر عادی مربوط به بالا رفتن سن:
تغییر بینایی مربوط به آب‌مروارید.


6. مشکلات جدید با کلمات در صحبت کردن یا نوشتن
افراد مبتلا به آلزایمر برای دنبال کردن یا شرکت در یک گفتگو دچار مشکل می‌شوند. ممکن است در میان یک مکالمه ناگهان متوقف شوند و ندانند چطور باید حرفشان را ادامه دهند و به تکرار حرف‌های قبلشان می‌پردازند. با کلمات کشمکش پیدا می‌کنند و برای پیدا کردن کلمه مناسب دچار مشکل می‌شوند.
تغییر عادی مربوط به بالا رفتن سن:
مشکل در پیدا کردن یک کلمه.


7. گم کردن جای وسایل
فرد مبتلا به آلزایمر ممکن است وسایل را در جاهایی غیرعادی بگذارد. ممکن است وسایلش را گم کند و قادر به پیدا کردن دوباره آنها نباشد. گاهی‌اوقات، ممکن است حتی دیگران را متهم به برداشتن یا دزدیدن وسایلش کند.
تغییر عادی مربوط به بالا رفتن سن:
نگذاشتن وسایل سر جای خود و گم کردن آنها.

....    ادامه مطلب...



<      1   2      
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز